Jos D’Haese. (Foto Solidair, Han Soete)

21-jarige Jos D’Haese wordt lijsttrekker Vlaams Parlement voor PVDA+ Antwerpen

Peter Mertens

Dinsdagmorgen maakte de PVDA bekend dat Jos D’Haese de lijst voor het Vlaams Parlement in de provincie Antwerpen gaat trekken. Hij is jong, gedreven, sociaal en ecologisch en staat symbool voor alles wat de PVDA vandaag is.

Jos D’Haese, is 21 jaar en wellicht de jongste lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. In het algemeen valt op dat de PVDA+ in 2014 bijna in alle provincies opkomt met erg jonge lijsttrekkers. Dat is een politiek bewuste keuze voor een partij die de wind in de zeilen heeft, en bewust aan de toekomst werkt. En het is ook de uitdrukking van een tijdsgeest, waarin een groot deel van de politieke wereld steeds verder weg groeit van de wereld van de jongeren.

Dat kwam vorig jaar nog maar eens pijnlijk aan het licht toen zowat elke jongerenorganisatie die ons land rijk is, zich verzette tegen de uitbreiding van de GAS-boetes naar 14- en 15-jarigen. 213 organisaties verzetten zich, maar onze regering trok zich daar geen ene moer van aan, en vanaf 1 januari dit jaar lopen 250.000 jongeren van 14 en 15 toch het risico om een overlastboete te krijgen. In de PVDA+ zien heel wat jongeren de steun en de stem die ze willen horen. Geen toeval dus.

Ook niet voor Jos. Hij wordt geboren in Sint-Niklaas, maar groeit op in het zuidelijkste district van Antwerpen, in Hoboken. Jos groeit op in een bijzonder gezin: het engagement, de creativiteit en de levensvreugde zijn nooit ver weg met een progressieve kunstenaar als vader, en met een dokter voor het volk als moeder. Mama Mie Branders zal in 2000 zelfs de eerste verkozene voor de PVDA+ in Antwerpen worden, in het district Hoboken. Jos loopt dan nog school om de hoek, in wat men later een ‘beginnende concentratieschool’ zou noemen, en later trekt hij naar het Kiel voor de middelbare school.

Ondertussen geraakt Jos betrokken in de Jeugdbond voor Natuur en Milieu (JNM), waar de microbe van de jeugdbeweging hem danig bij de lurven vat, zodat hij steeds meer verantwoordelijkheden opneemt. Samen natuurlijk met een gezonde interesse voor natuur, milieu en de samenleving, interesses die mee de grond van zijn engagement vormen.

En zo trekt Jos D’Haese ook de Universiteit Antwerpen in, als student biologie. Ook daar komt het engagement snel boven drijven, en wordt hij – als eerstejaarsstudent – meteen als Antwerps woordvoerder van het platform “Niet In Onze Naam” (NION) gekozen, een progressieve samenwerking die opkomt tegen de splitsing van het land. Met NION organiseert Jos twee acties op de Groenplaats, onder de welklinkende naam ‘de Frietrevolutie’, naar aanleiding van de ellenlang aanslepende communautaire crisis in het land. Er zijn dan honderden jongeren aanwezig op de Groenplaats, en zoveel jong geëngageerd volk, dat is van de acties tegen het racisme in de jaren 1990 geleden.

Jos sluit zich aan bij Comac, de studentenorganisatie van de PVDA en wordt ook daar snel verantwoordelijke. Hij wordt verkozen in de studentenraad van de Universiteit Antwerpen, en blijft zijn talenten inzetten voor sociale actie. Zo is hij trekker van de acties voor beter openbaar vervoer op de campussen in Wilrijk, opdat studenten op de campus kunnen geraken, maar ook in ’t stad zelf.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2012 staat Jos op de PVDA+ lijst als jongerenkandidaat op de 33ste plaats, en verrast hij jan en alleman met 1183 voorkeurstemmen. Een heel hoge persoonlijke score, veel hoger dan de meeste zetelende gemeenteraadsleden, al spelen de grillen van de stemcomputers daar ook wel een belangrijke rol in.

Jos blijft het sociale en het ecologische combineren. “Wie groen is, moet rood zijn. Wie rood is, moet ook groen zijn”, zo hoor je bij hem. In de jongerenbeweging neemt hij het thema ecologie graag op, en zo werd hij vorig jaar ook een van de locomotieven van de Climate Express: een trein naar de klimaatonderhandelingen in Warschau, speciaal ingelegd om honderden klimaatactivisten naar de top te brengen. Meer dan 150 jongeren en minder jongeren van Comac en de PVDA trekken met de klimaattrein naar Warschau, en Jos is daar een van de woordvoerders. In diezelfde periode voert Jos ook zijn eerste debatten, bijvoorbeeld op Wakker Op Zondag op ATV waar hij zich als erg begenadigd spreker ontpopt in debatten over GAS-boetes en jongerenrechten.

Na drie jaar universiteit haalt Jos een diploma Bachelor in de Biologie. En dan komt een ommezwaai: hij verandert van studiekeuze. Kan je als bioloog de wereld veranderen? Zal een extra wetenschappelijke studie het verschil brengen of moeten we ergens anders werken om de wereld op sociaal en ecologisch vlak te veranderen? Jos besluit geneeskunde te gaan studeren, met als doel ooit dokter voor het volk worden.

Je zou haast vergeten dat hij nauwelijks 21 jaar is, en het mag dan ook duidelijk zijn: Jos D’Haese is jong, gedreven, sociaal en ecologisch. Hij staat symbool voor alles wat de PVDA vandaag is. Precies daarom heeft de Provinciale Raad van onze partij in Antwerpen Jos gekozen tot lijsttrekker voor het Vlaams Parlement, met de bedoeling om hem ook effectief te verkiezen in het Vlaams Parlement. En ook dat zou een primeur zijn, niet alleen voor Jos, niet alleen voor de PVDA, maar voor het hele Vlaams Parlement.

Peter Mertens, voorzitter PVDA, 14 januari 2014