Foto Pixabay

5 feiten tegen het fake news over de ziektedagen van ambtenaren

Het kabinet van Jambon schreeuwt luid dat “ambtenaren ziektedagen opsparen en vroeger op pensioen vertrekken.” Wat is ervan waar? Het verdict is glashelder: fake news …

Ambtenaren kregen tot voor kort 21 dagen betaald ziekteverlof. Als je meer dan 21 dagen ziek bent, val je op een vervanginkomen van ongeveer 60% van je loon. Stel dat je minder dan 21 dagen ziek bent geweest op een jaar, dan neem je die dagen mee naar het volgende jaar. Zo kan iemand die op latere leeftijd pakweg kanker krijgt en maanden moet thuiszitten, met dit huidige systeem gedurende langere tijd 100% van zijn loon behouden. Ergens maar logisch ook, want met ziekte gaat meestal grote onkosten gepaard.

Dat was echter buiten de regering gerekend. Die roepen nu moord en brand dat ambtenaren die zelden ziek geweest zijn vroeger met pensioen kunnen vertrekken. Maar klopt dat ook?

Vijf feiten:

1. Ambtenaren kunnen ziektedagen alleen opnemen als ze effectief ziek zijn. Dat wordt strikt gecontroleerd door de controle-artsen van Medex.

2. De regering wil de voordelige ziekteregeling voor (statutaire) ambtenaren kapot maken. Ambtenaren hebben voor hun hele carrière recht op ongeveer 600 ziektedagen met gewaarborgd loon. Het is daarom dat wie bijvoorbeeld op 50 jaar 3 maand thuis zit met een burn-out of kanker - en daarvóór weinig ziek was - zijn of haar inkomen kan behouden.

3. De regering wil nu dezelfde regeling doorvoeren als in de privé: na 30 dagen val je terug op de ziekenkas, aan 60% van je loon. Logisch dat de ambtenaren woest zijn en in september actie voeren: wie langdurig ziek wordt moet 40% van zijn inkomen inleveren.

4. Dit is een asociale besparing op langdurig zieke mensen. In de gelijkschakeling tussen privé en overheid, kunnen we beter het systeem van de privé verbeteren, in plaats van het voordelige systeem van de ambtenaren af te breken.

5. Nog een weetje om af te sluiten: ministers en parlementsleden worden bij ziekte altijd en onbeperkt doorbetaald aan de volle 100 procent.

We zien elkaar op de actie, om deze nieuwe asociale maatregel van de regering te bevechten.

Reacties

Het is gewoon schandalig! ZE willen oorlog met d ambtenaren,wel ZE zullen hem krijgen! NO pasaran!!
mocht voor iedereen de zelfde regels tellen was het toch simpeler. of je nu ambtenaar, privé of die hoge koppen op het ministerie iedereen moeten werken voor zijn boterham (behalve die op ministerie die worden betaald om de mensen te bedriegen) waar is onze eenheid waar we zo voor gestreden? en waar is die wet iedereen gelijk voor de wet? zal eens d wetboek moeten openslaan om te zien of ze die ook niet geschrapt hebben
Opnieuw toont de N-VA zich als de Nazistische Vijand der Ambtenaren. Het wordt hoog tijd dat er weer een evenwicht is tussen rechts en links in de regering.
normaal ging deze regering toch een regeling invoeren van 2 maand gewaarborgd loon in de prive waar is dit naar toe
Dat is nu typisch voor de regeringen van rechts, leugens en bedrog zijn schering en inslag. Constant schuldigen aanwijzen maar zelf de mensen kaalplukken. 1 x NVA gestemd en dat was meteen de laatste keer, die partij liegt net zo hard als de PS, CD&V, OpenVLD en Spa. Het programma besloofde heel veel, maar in praktijk allemaal leugens gebleken om aan de macht te geraken.
Dat is nu éénmaal het recht van de geprivilegieerden de anderen uitpersen in hun voordeel ; het is nooit anders geweest. Hopelijk herinneren de mensen zich deze maatregelen als ze in kieshokje staan waar recht zo kunnen geschiedde maar zelden toegepast
Ja sorry, ben met heel veel kontent wat jullie zeggen, maar dit vind ik onjuist. Wat is een ambtenaar meer dan iemand in de privé. In de privé kun je ook geen ziektedagen opsparen. Oppassen of na ziekte krijg je je C4. Iedereen gelijk voor de wet. Dat is het fairster.
Vooral het vijfde feit kan niet genoeg onder de aandacht worden gebracht.
Een vergelijking tussen ambtenarenstatuut (met gunstiger ziekteregeling, pensioen,...) en privé-sector is complex... Denk bv aan aanvullende pensioenregelingen, bijkomende uitkeringen bij ziekte,... bij bepaalde private ondernemingen. Uiteraard is de doodsimpele arbeider die niets van dit alles heeft de pineut. IK wist ook niet dat ministers en parlementsleden bij ziekte onbeperkt doorbetaald worden !
Dank voor de harde feiten! Ik ben ambtenaar met rustpensioen met veel chance: een goede gezondheid. Weinig ziektedagen moeten “oprapen”. Doch mijn vrouw is wel overleden op 68jarige leeftijd, na een jaar van miserie (longkanker).