Damien Robert, Seraing. (Foto Solidair, Antonio Gomez Garcia)

52 raadsleden, één jaar later :: Damien Robert, Seraing

“Onze mooiste overwinning tot op vandaag is dat de inwoners van Seraing zien dat er een echte oppositiepartij bestaat, die geen schrik heeft om luidop te zeggen wat de mensen denken. Een partij die op de gemeenteraad een fundamenteel debat durft te voeren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over wat de politici zullen doen om de staalindustrie te redden, om bankagentschappen in de wijken te behouden…

Deze vragen werden al in 2006 aangebracht door de inmiddels overleden Hans Krammish. Nu zijn we met vijf, dat verandert veel. We brengen mensen mee naar de gemeenteraad. Dat hebben de raadsleden van de meerderheid niet graag. Acht maand geleden hebben we ze verplicht een motie te stemmen over de nationalisering van ArcelorMittal.

Bij het voorleggen van de motie hadden we ook kritiek op de partijen die met dubbele tong spreken. Ze keuren de motie goed, zeggen dat ze alles in het werk zullen zetten om de staalindustrie te redden, maar stemden in 1998 voor de privatisering van de infrastructuur.

In 2011 beloofden ze een overnemer te zoeken. Daarvan kwam niets in huis. Ons werk is niet alleen actie te voeren tegen de andere gemeenteraadsleden, wij willen vooral met de mensen werken. Het mooiste wat kan gebeuren in een gemeenteraad, zijn de openbare debatten en vooral, dat de mensen zich in deze debatten vertegenwoordigd voelen.

En zoals alle kameraden van de partij, blijven we op het terrein werken. We doen meer dan aan de gemeenteraad deelnemen. We zijn altijd aanwezig aan de stakingspiketten. Dat we daar nadrukkelijk staan als gemeenteraadsleden doet de arbeiders veel plezier, ze zien dat hun stem kracht wordt bijgezet.

Sinds 2012 ziet de plaatselijke PS ons als een bedreiging. Ze valt ons aan in de gemeenteraad. Maar wij geven hen lik op stuk. Het is een oorlog voor de goede zaak. Wij zijn tegen een rechtse politiek, en of die nu van de PS komt of van de MR, wij laten ons horen. Mocht de PS een linkse politiek voeren, dan zijn er misschien vlakken waarop wij elkaar vinden. Nu is dit niet het geval. Wij zijn de eersten om dit te betreuren.”