52 verkozenen, één jaar later :: Brussel en Wallonië

Bij de verkiezingen in oktober 2012 haalde de PVDA een historische score. Het aantal verkozenen steeg van 16 naar 52. Begin december is het precies een jaar geleden dat de verkozenen in Brussel en Wallonië de eed aflegden. We kijken terug op een jaar vol strijd in de gemeenteraden en vooral op straat. Of hoe je op een andere manier politiek kunt bedrijven.

“Straat-raad-straat”, zo luidt het principe van de PVDA-gemeenteraadsleden. Ze mobiliseren zich met de inwoners van een gemeente (een wijk, een straat…) om hun vragen, thema’s en eisen in de gemeenteraad te brengen. Daarna gaan ze terug naar de inwoners om verslag uit te brengen over de toestand en om opnieuw actie te voeren. Samen met enkele Brusselse en Waalse gemeenteraadsleden maken we een kleine balans op. Volgende maand komen de Vlaamse raadsleden aan het woord (zij legden hun eed af in januari).

Sophie Lecron, Luik

“Wat ik na een jaar vooral onthoud, is het aantal mensen dat zijn steun betuigt tijdens gemeenteraadszittingen. Zowel leden als sympathisanten steunen ons bij onze tussenkomsten.” Lees verder

Nadia Moscufo, Herstal

“De stad besliste – zogezegd om het parkeerprobleem op te lossen – een betalende stadsparking aan te leggen. Een reëel probleem, maar je lost het niet op door de mensen te doen betalen.” Lees verder