70 jaar geleden bevrijdden de volkeren zich van de nazidictatuur

David Pestieau

8 mei 1945. Zeventig jaar geleden bevrijdden de volkeren zich van de nazidictatuur en stopten ze de misdaden van het hakenkruis. Een moment om de partizanen te gedenken die hun leven gaven in het verzet tegen het monster. Respect!

Zeventig jaar geleden waaide er ook een wind van hoop, die leidde tot sociale verwezenlijkingen als de sociale zekerheid, openbare diensten… en tot een verhevigde strijd van de volkeren van de derde wereld tegen kolonialisme en voor onafhankelijkheid.

Die overwinningen waren niet mogelijk zonder de Sovjet-Unie, die ook het grootste gewicht van de oorlog tegen nazi-Duitsland had gedragen. Tot grote spijt van de voorstanders van de Koude oorlog, die vandaag nog altijd weigeren  de overwinning van 8 mei 1945 samen met het Russische volk te vieren. Lees daarover ons artikel Hoe het Rode Leger nazi-Duitsland overwon.

8 mei is niet alleen een dag om te gedenken. Het is ook het moment om strijd te voeren tegen elke latente vorm van opkomend fascisme, racisme en van elke politiek van verdeeldheid en van haat. Tegen extreemrechts dat weer de kop opsteekt als Gouden Dageraad, Front Nationaal, als Vlaams Belang of in de haatbetogingen van Pediga en consorten.

Tegen de burgemeester van Béziers, die er prat op gaat dat hij alle kinderen van moslimorigine van zijn stad laat ficheren. Tegen de politiek van de Europese Unie die de Middellandse Zee omvormt tot een immense begraafplaats voor mensen die alleen maar een betere toekomst zoeken en de pech hebben om vreemdeling te zijn.

Ja, “Der Schoß ist fruchtbar noch, aus dem das kroch” (Vruchtbaar is nog de schoot, waaruit het monster ontsproot”, zoals Bertold Brecht schreef.

Maar ook: ja, de haarden van verzet zijn er ook nog altijd, om het monster te bestrijden. #nopasaran