Brucargo (Foto Solidair)

#8dec: Centrum van het land zo goed als verlamd, een geslaagde algemene repetitie voor 15 december

Meer dan 150 militanten van de Partij van de Arbeid (PVDA) gingen vandaag 8 december hun steun betuigen aan de werknemers en vakbondsafgevaardigden van meer dan 200 bedrijven, administraties, scholen, maar ook kleine en middelgrote ondernemingen die vandaag in staking waren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze werden vergezeld door Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, Raoul Hedebouw, federaal volksvertegenwoordiger voor de PVDA en de Brusselse volksvertegenwoordigers Michael Verbauwhede, Mathilde El Bakri, Youssef Handichi en Claire Geraets.

“We hebben kunnen vaststellen dat deze staking heel ruim is opgevolgd”, zegt Dirk De Block, voorzitter van de PVDA in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. “De staking was natuurlijk een succes bij de 'traditionele' industriële en openbare sectoren zoals Audi, NMBS en de MIVB. De nationale luchthaven van Zaventem werkte op halve kracht, met Brucargo dat helemaal was geblokkeerd. VRT en RTBF zijn gezamenlijk in staking met een minimale programmatie. Zoals aangekondigd worden de voornaamste ingangswegen ‘gefilterd’. Het centrum ligt er ‘op zijn zondags’ bij. Vandaag staken echter ook veel scholen, gemeentelijke en gewestelijke administraties, banken, winkels en zelfs homes en ziekenhuizen. En – uitzonderlijk – ook enkele grote hotels.”

“Maar misschien nog de beste indicator voor de breedte van deze beweging, is de steun van het middenveld, studenten en zelfs sommige zelfstandigen voor deze stakingen. Hart boven Hard is deze ochtend in de bijtende kou vertrokken voor een fietstocht langs de stakingspiketten. De VUB en ULB zijn in staking, met de steun van groepen studenten. Zelfs enkele zelfstandigen toonden hun steun voor de staking met een affiche: ‘Ik steun de koopkracht, ik steun de staking’”, aldus Dirk De Block.

Uit de vele ontmoetingen en gesprekken die de PVDA-militanten hadden met de stakers blijkt een grote vastberadenheid. “De voorbije drie weken hebben we het vertrouwen in de eigen kracht voelen groeien. Bedrijven die drie weken geleden niet van plan waren te sluiten, waar de werknemers aarzelden, zijn vandaag toch dicht, en met overtuiging! En op de vraag ‘Wat als de regering niet toegeeft ?’, is het antwoord vaak: ‘Dan doen we ook na 15 december voort’, stelt De Block vast.

Vanwaar die vastberadenheid? “Voor velen is werken tot 67 gewoon ondoenbaar. Ze hebben echt fysiek nood aan die vervroegde uittredingsmogelijkheden die de regering net wil schrappen. We horen dat veel aan het piket: ‘Dat ze onze job eens een week doen, ze zullen wel anders piepen’. Maar we voelen toch ook een dieper liggende onvrede met de besparingspolitiek van de regering. ‘Voor ons’, zeggen de mensen ons, ‘is het langer werken voor minder centen. Zijn het meer belastingen, voor minder dienstverlening. Dat ze deze keer de rijken eens aanpakken’. Veel mensen drukken ook hun bezorgdheid uit voor de toekomst van hun kinderen: ‘Ons langer laten werken, dat is de deur toe doen voor onze jongeren’, of nog ‘Als ik vandaag staak, dan is dat om dat ik tegen mijn kinderen wil kunnen zeggen dat ik alles gedaan heb wat ik kon om dit tegen te houden’. Dat soort reacties kregen we overal”, besluit de voorzitter van PVDA Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Voor de militanten van de PVDA is de dag nog lang niet gedaan. Ze gaan ook de rest van de dag nog verder langs de piketten om hun steun te betuigen, bij scholen, winkels en distributiebedrijven, en openbare diensten.