Foto Solidair, han Soete

Aanslagen het gevolg van falend antiterreur-, sociaal- en vreemdelingenbeleid

L'Humanité

L’Humanité, het linkse Franse dagblad, interviewde David Pestieau, ondervoorzitter van de PVDA, naar aanleiding van de aanslagen in Zaventem en de Brusselse metro en over de nieuwe antiterreurwetsvoorstellen van de Belgische regering. David Pestieau stelt zich ernstig vragen bij het failliet over de hele lijn van het beleid.

Hoe is de toestand momenteel in België, meer dan een week na de aanslagen?

David Pestieau. Wat er vandaag gebeurt na de aanslagen in Brussel, kent sterke gelijkenissen met wat er gebeurde in Parijs, na de aanslagen van november 2015. Het waren andere plaatsen die zijn getroffen, de luchthaven en de metro, maar de slachtoffers waren gewone mensen. Reizigers, mensen die aan het werk waren of op weg naar hun werk, moeders, vaders … De eerste golf van gevoelens die over het land spoelde, was er een van solidariteit en eenheid tegen terreur, haat en verdeeldheid. Er ontstonden spontane en georganiseerde herdenkingen. Aan het beursgebouw in Brussel, op de tarmac bij de luchthaven van Zaventem, in Charleroi, in Antwerpen en tal van steden overal in het land. Iedereen wilde niets liever dan ons samenleven te verdedigen ten aanzien van jihadisten en racisten. We waren allen slachtoffers, iedereen solidair, ondanks de pogingen van extreemrechts om die groeiende eenheidsbeweging te breken.

Vierhonderd hooligans van Casuals United Belgium probeerden afgelopen zondag (27 maart ­ n.v.d.r.) deze solidariteit kapot te maken in een kosmopolitische stad als Brussel, waar tweederde van de bevolking van buitenlandse afkomst is. Daar heb ik heel wat vragen. Hoe konden die 400 hooligans, vlak na de aanslagen, met al de veiligheidsmaatregelen die de overheid had genomen, zonder enige reactie optrekken van Vilvoorde naar de Beurs? De politie lieten die zwartjassen ongemoeid toen ze de bloemen vertrappelden, slogans tegen de vreemdelingen scandeerden en de nazigroet brachten. De verbijstering bij de bevolking was enorm. Net zoals elders in Europa probeert extreemrechts ook in België van de woede gebruik te maken om terreur en verdeeldheid te zaaien.

Het onderzoek naar de aanslagen brengt ernstige fouten aan het licht van de Belgische regering. Verontrust u dat, juist nu een aantal nieuwe antiterreurwetsvoorstellen op tafel liggen?

David Pestieau. Vandaag staan we voor het uur van de waarheid. Wij eisen antwoorden op de vele vragen die we hebben over het beheer van de terreurdreiging en over de manier waarop gerecht en politie dit hebben aangepakt. We merken dat de regering niet in staat bleek de bevolking te beschermen, op verschillende niveaus. Haar beleid komt nu wel op zeer losse schroeven te staan.

De volksvertegenwoordigers van de PVDA kanten zich tegen elk nieuw wetsvoorstel van de eerste minister tegen het terrorisme. Het probleem ligt immers niet bij de bestaande wetten, maar bij het slechte functioneren op tal van vlakken. Het ziet er vandaag dan ook naar uit dat die aanslagen voorkomen hadden kunnen worden. De ministers moeten eerst klaarheid brengen over wat er is gebeurd met de overduidelijke waarschuwingen die ze kregen in verband met Ibrahim El Bakraoui en de broers Abdeslam. Er werden ernstige fouten gemaakt. Vandaar onze 37 vragen aan de regering Michel. We kunnen ons in de strijd tegen het terrorisme immers niet nog eens zulke flaters veroorloven.

Welke maatregelen stelt de regering vandaag voorop?

David Pestieau. Premier Charles Michel en zijn ministers zijn van plan de Verenigde Staten en de meeste andere Europese landen, zoals ook Frankrijk na te volgen: zoveel mogelijk data registreren over zoveel mogelijk burgers. Nochtans bevestigde de minister van Justitie al dat zijn diensten nu al overstelpt zijn met werk door een teveel aan informatie. Het arsenaal aan maatregelen ­ het leger in de straten, het afnemen van de nationaliteit, massaal cameratoezicht ... ­ is bovendien inefficiënt en riskeert het speurwerk naar de werkelijk gevaarlijke individuen aanzienlijk te bemoeilijken. Wat verder ook in het oog springt na deze aanslagen, is het gebrek aan structurele coördinatie tussen de verschillende diensten: federale politie, inlichtingendiensten en lokale politie.

Wat zijn de pistes die de PVDA voorstelt?

David Pestieau. De ronselaars van toekomstige Syriëstrijders en andere jihadisten moeten strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden. We moeten nieuwe aanslagen kunnen verijdelen door zeer gericht politiewerk. Daarnaast moet er ook meer gedaan worden op vlak van preventie en programma’s voor deradicalisering ... Er moet geïnvesteerd worden in tewerkstelling en in de strijd tegen discriminatie. België staat namelijk helemaal bovenaan de lijst van Europese landen als het gaat om discriminatie bij aanwerving. Europa moet daarnaast ook ophouden met zijn oorlogszuchtige politiek, met de NAVO, en de geldkranen dichtdraaien richting de bondgenoten van “IS”, zoals Qatar, Saoedi-Arabië en Turkije.