Foto : Enio Serluppens

Actiecomité Asbeststort Dicht en PVDA behalen eerste overwinning

Webteam PVDA

Na vijf maanden actie: GOED NIEUWS! Het asbeststort in Sint-Niklaas zou nu toch dicht moeten.

Gisterenavond kon het actiecomité “Asbeststort Dicht” zijn visie rond de sluiting van het asbeststort van SVK te Sint Niklaas toelichten op een commissie van de Gemeenteraad. Dhr. Pieter Heymans (Actiecomité) en Jef Maes (PVDA) zetten een indrukwekkende lijst van inbreuken op de milieuwetgeving door SVK op een rij. Professor Nemery (KUL), ook aanwezig op de hoorzitting, was erg duidelijk: “Er kan geen twijfel over bestaan: deze activiteit zou moeten stoppen. Het is waanzinnig om dit asbeststort te laten doorgaan midden in een stad.”

Tot ieders verbazing sloten de meerderheidspartijen (NVA, SPA en Groen) zich aan bij het standpunt van het actiecomité. De burgemeester kondigde aan dat het stadsbestuur ook gaat voor de sluiting van het stort. De druk vanuit de bevolking is duidelijk zo groot dat zij niet meer anders kunnen. Na vijf maanden van actie, het inzamelen van 1400 handtekeningen door de PVDA, een petitie-actie georganiseerd door de ouders van een nabij liggend schooltje, na tal van onthullingen, heeft het gezond verstand gezegevierd. Dit is een belangrijke overwinning voor de volksgezondheid en een hart onder de riem voor het actiecomité “Asbeststort Dicht” en de PVDA.

Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, publiceerde een goede 2 maand geleden een video om het asbeststort aan te klagen. Deze werd op zijn Facebook pagina inmiddels 156.861 keer bekeken en is hier nog te bekijken.

Mertens reageert verheugd op het nieuws van gisterenavond : “Proficiat aan het actiecomité Asbeststort Dicht en de PVDA Sint-Niklaas! Het stadsbestuur neemt nu (eindelijk) een bocht van 180 graden en zegt nu ook achter de definitieve sluiting te staan”.

Ons verzet gaat door tot het asbeststort definitief gesloten is. De voorlopige sluiting dient omgezet te worden in een definitieve sluiting door de Bestendige Deputatie, de verantwoordelijke overheid. Het actiecomité en de PVDA zullen verder actie voeren tot de sluiting effectief wettelijk is afgedwongen. Daarna volgt ook nog de derde stap, nl. de sanering van de site, zodat de omliggende bevolking geen risico meer loopt.

Dit alles toont aan dat actie, gekoppeld aan een sluitend dossier, effectief tot resultaat kan leiden. De geplande actie van het actiecomité “Asbeststort Dicht”, vrijdag 25 augustus om 18 uur gaat gewoon door. We roepen iedereen op om mee de Markt in Sint Niklaas kleur te geven. Het wordt de actie van de HOOP, waarbij we gezonde longen als symbool van een asbestvrije stad op de markt gaan tekenen en inkleuren. De PVDA en de ouders van de school in de Driegaaienstraat zullen de petities overhandigen aan de Burgemeester met de vraag om effectief en zo snel mogelijk de woorden om te zetten in daden.