Foto Solidair, Sophie Lerouge

Acties en staking in Henegouwen: “Solidariteit als antwoord op de angst”

Foto Solidair, Sophie Lerouge

Maandag 23 november voerden de vakbonden in gemeenschappelijk front actie in de provincie Henegouwen. Ze lieten de angst niet overwinnen en handhaafden hun actie.

In de hele provincie werd de oproep voor actie en staking goed opgevolgd. Vooral in de streek rond Charleroi en in de regio Centre. Er waren acties in staalbedrijven, in de dienstensector en de distributie, in de glassector en de chemiesector, de lokale besturen en de overheidsbedrijven … De ludieke acties hadden tot doel de bevolking te informeren over de antisociale maatregelen van de regering.

De actievoerders moesten wel voorzichtig zijn dat ze in het huidige klimaat van terreur de politie niet op stang joegen.

“Het debat over onze toekomst moet doorgaan”

Dat er in ons land ook banden zijn met wat in Parijs is gebeurd, was vanzelfsprekend het onderwerp van de dag. De mensen zijn geschokt door de gruweldaden bij de aanslagen in Parijs. Maar een delegee laat ons weten: “Wij weigeren om nu het spel van die terroristen mee te spelen en de armen te laten hangen. Het debat over de toekomst moet doorgaan. Vooral omdat de regering ook voort gaat met haar antisociale programma.”

“De regering gaat voort met haar antisociale programma.”

“In het huidige klimaat moeten we elkaar juist blijven ontmoeten en samen blijven ijveren voor een solidaire samenleving”, zegt een andere staker ons.

Een vakbondsverantwoordelijke: “Er waren heel veel stakingspiketten. En gegeven de bijzondere omstandigheden waren er toch knap veel militanten.”

Ook Germain Mugemangango, voorzitter van PVDA Henegouwen, is tevreden over de actiedag in zijn provincie: “Veel mensen maken zich zorgen door de recente gebeurtenissen. Maar ze zijn er ook van overtuigd dat de sterke mobilisatie van vandaag toch een waarschuwing is aan het adres van de regering. De werkende bevolking zal het niet pikken mocht de regering op een of andere manier munt zou proberen te slaan uit de situatie om nu een aantal nieuwe antisociale maatregelen door te drukken.”

Dit artikel komt uit het maandblad Solidair van december 2015. Abonnement.