Foto Solidair, Dieter Boone

“Ahed Tamimi, greetings from ManiFiesta”

Webredactie

Tijdens zijn toespraak op ManiFiesta had PVDA-voorzitter Peter Mertens een videoboodschap mee van de Palestijnse militante Ahed Tamimi. Zij kon niet aanwezig zijn op ManiFiesta omdat ze van de Israëlische overheid het land niet mocht verlaten, ondanks een geldig visum. Peter Mertens antwoordde met een solidariteitsboodschap vanop ManiFiesta, die door het voltallige publiek werd overgenomen.

Peter Mertens: “Op dit podium had ook Ahed Tamimi moeten staan. Ahed Tamimi, de jonge Palestijnse activiste die achter de tralies werd geworpen omdat ze de bezetting van haar land bestrijdt. Ahed ging komen. Ze had een visum. Ze had een vliegtuigticket. Alles was in orde. Maar ze werd donderdag toch nog tegengehouden door het Israëlisch leger. Maar … ze heeft wel een videoboodschap opgenomen speciaal voor ManiFiesta, waar we nu even samen naar kijken.

En verder: als Ahed Tamimi niet naar ManiFiesta kan komen, dan zal ManiFiesta naar haar komen. En daarom nemen we hier een solidariteitsboodschap op van ManiFiesta voor haar. Oké?

Dear Ahed, can you hear ManiFiesta? This is ManiFiesta, the solidarity festival in Belgium, greeting you and your family. We share your dreams, the dreams of your family and the dreams of all the Palestinians: the end of the occupation of Palestine. Long live solidarity, greetings from ManiFiesta!”

Bekijk hier de boodschap van Ahed Tamimi voor ManiFiesta

Bekijk hier de videoboodschap van ManiFiesta aan Ahed Tamimi

Reacties

Het is wraakroepend dat zij niet naar België mocht komen. Alle papieren in order, toelating gekregen om naar hier te komen, maar als ze dan met haar valiezen gepakt en gezakt klaar staat om te vertrekken, dan gaat Israel weer eens moeilijk doen, en wordt haar gezegd dat zij het land niet mag verlaten. Kwestie van een mens te koeioneren, dan weten die Israeliërs er ook alles van. Hoe we dat moeten aanpakken om dat weer recht te trekken is voor mij een raadsel. Israël mag alles, en Palestina mag niets, bij manier van spreken. Persoonlijk vind ik dat Israël eens grondig op de vingers moet getikt worden voor al zijn zottigheden. En die oorlog van 1940/1945 en de vervolging van de Joden, dat is nu toch al een tijdje geleden. De Joden hebben veel verliezen gekend, in alle betekenissen van het woord. Maar gaan we daar nog 100 jaar over bakkeleien. Sorry, maar er komt ook wel eens een tijd dat je een lijn onder een hoofdstuk moet trekken. En verder gaan met het leven.