(Foto Solidair, Salim Hellalet)

Anderhalf miljoen Belgen leven in armoede, maar toch extra miljarden voor de oorlog

Webredactie

Op vraag van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) beslisten de Belgische topministers om 200 miljoen euro extra uit te trekken voor het Belgische leger. De regering wil tegen 2030 echter ook de militaire uitgaven verhogen van 0,9% tot 1,3% van het bruto binnenlands product.

“Deze cijfers zijn hallucinant”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Laten we niet met procenten goochelen maar de concrete cijfers benoemen. Volgens statistieken van de NAVO gaf België in 2015 3,758 miljard euro uit aan defensie, of 0,9% van het bruto binnenlands product. Een groei tot 1,3% wil zeggen dat België in 2030 grofweg 6 miljard euro per jaar zal uitgeven aan defensie. Ondertussen wordt er bespaard op openbare diensten, gezondheid en pensioenen.”

Voor de voorzitter van de PVDA worden volledig verkeerde keuzes gemaakt: “De regering doet een knieval voor de Amerikaanse oorlogslobby. Premier Michel wil een plezier doen aan het NAVO-bondgenootschap, dat op 8 en 9 juli in Warschau vergadert. De voorbije 25 jaar is voldoende aangetoond dat meer oorlogstuig de problemen in de wereld niet oplost, integendeel. We hebben geen nieuwe gevechtsvliegtuigen met nucleaire capaciteit of Amerikaanse Patriotraketten nodig.”

Investeren in diplomatie

In plaats van de toekomstige generaties op te zadelen met moordend wapentuig dat handenvol geld kost, zou de regering beter andere keuzes maken, stelt Peter Mertens: “België zou beter investeren in diplomatie en ontwikkelingssamenwerking op basis van het principe van niet-inmenging zoals de Verenigde Naties vooropstellen. Elk conflict eindigt uiteindelijk met een onderhandelde oplossing. We zouden daar dus beter snel werk van maken in plaats van in oorlogstuig te investeren.”

Dat de aanpak die de PVDA voorstelt, goedkoper is dan de voorstellen van de regering, is bovendien mooi meegenomen: “De miljarden die niet naar oorlog gaan, kunnen we goed gebruiken om dringende problemen op te lossen, zeker als je weet dat 1,65 miljoen landgenoten in armoede leven”, stelt Peter Mertens.