Antwerpen :: Kuisploeg PVDA+ geeft FOD Financiën forse schrobbeurt

Peter Mertens: “De slogan voor de actie van vandaag is: Het wordt tijd dat de multinational meer belastingen betaalt dan zijn poetsvrouw. We zien nu dat andere partijen die 20 jaar aan de macht zijn in de laatste maand voor de verkiezingen onze slogan overnemen. Maar dat volstaat niet, het mag niet bij slogans en beloftes blijven, er moeten echte regeringsdaden komen. De beste garantie om die beloftes over de houdbaarheidsdatum van 25 mei te tillen is dat PVDA+ straks verkozenen in het Parlement heeft.”

Een werklustige schoonmaakploeg van PVDA+ Antwerpen nam vandaag, 13 mei 2014, de FOD Financiën eens goed onder handen. De linkse partij kaart met de ludieke actie de onrechtvaardige belastingen in ons land aan.

De poetsvrouw bij oliegigant ExxonMobil betaalt namelijk jaarlijks 4.140 euro belastingen op een maandloon van 1.400 euro. Dat is véél meer dan de multinational zelf: die betaalde vorig jaar 0,0 euro belastingen op een nettowinst van 2,9 miljard euro. Deze scheve situatie breekt België heel zuur op. Zo zegt Peter Mertens, de voorzitter van de PVDA: “Ons land kreunt onder deze onrechtvaardige belastingen. Deze situatie is voor België onhoudbaar, ons land kan dit niet aan.

Peter Mertens: "Ons land kreunt onder deze onrechtvaardige belastingen. Deze situatie is voor België onhoudbaar, ons land kan dit niet aan"

We moeten overal besparen, we zien dat in steden en gemeenten. Scholen hebben nu wachtlijsten om te kunnen gaan zwemmen. Men sluit bibliotheken. Steeds meer mensen krijgen het steeds moeilijker. Dat zijn echt politieke keuzes die men maakt. Deze situatie is voor België onhoudbaar, ons land kan dit niet aan.”

“Return on society moet véél hoger”

Bedrijven kunnen vandaag allerlei gaten in de fiscale wetgeving gebruiken om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Peter Mertens: “Men moet meer achterpoorten sluiten. Men moet bij FOD Financiën ook meer mensen aannemen. Men heeft hier de laatste jaren veel mensen weggestuurd. Met als gevolg dat zo'n bedrijf slechts 1 kans op 200 heeft om een controle over de vloer te krijgen. Dat moet echt veranderen. Vandaag is 'the return on society', de terugkeer naar de samenleving, veel te laag. De winst die de werknemers van de multinationals produceren vloeit nauwelijks terug naar de samenleving.”

De PVDA+ pleit onder andere voor een afschaffing van de notionele interestaftrek. Die heeft zijn doelstelling niet waargemaakt en geen nieuwe jobs opgeleverd. Zo zegt Peter Mertens: “De fiscale cadeaus aan grote bedrijven zijn rechtstreeks teruggevloeid in de zakken van de aandeelhouders.”

Ik betaal gráág belastingen, maar...

Leen Swinnen, werkneemster, trekt een uurtje van haar drukke werkdag uit, om mee de ramen van de FOD Financiën te boenen. Als alleenstaande moeder vindt ze het niet kunnen dat zij 33 procent belastingen betaalt, terwijl zo'n multinational zero duiten in het zakje doet. Nochtans zegt ze: “Ik betaal graag mijn belastingen, op zich vind ik dat geen probleem.

Met de belastingen betalen we immers zaken zoals onderwijs en het openbaar vervoer, dat gaat om een rechtvaardige herverdeling. Maar als ik hoor dat die grote bedrijven geen belastingen betalen, val ik achterover. Op die manier doe je niet aan een correcte herverdeling. Daarom poets ik vandaag mee.”

Advocaat van de duivel: Bollen ze het dan niet gewoon af?

Het tegenargument om multinationals hogere belastingen te laten betalen, luidt vaak: Dan vertrekken ze toch gewoon naar waar het beter is? Peter Mertens is het daar absoluut niet mee eens. Zo zegt hij: “Heb je het domein van BASF al eens gezien? Dat is even groot als de binnenstad van Antwerpen. Zo eenvoudig is het niet, hoor. Als die enkele percentjes meer vennootschapsbelasting moeten betalen, gaan die echt niet zomaar weglopen. Heel wat andere bedrijven die in ons land wél hun vennootschapsbelasting betalen, bewijzen dat trouwens ook. Bovendien is de productiviteit in dit land erg hoog, België is nog steeds één van de vijf meest productieve landen ter wereld. De werknemers zijn hoogopgeleid en gemotiveerd. De Antwerpse haven blijft een enorme troef, een verbinding naar de zee en naar het Duitse Ruhrgebied. Dus die chantage van 'als het zo zit, dan betalen we lekker helemaal niks meer' moet stoppen. Wij verzetten ons tegen fiscale dumping naar beneden.”