Foto Solidair

Antwerps buurtfestival Diversity In Antwerp City maakt programma bekend

Meer dan 5.000 mensen lieten op Facebook al weten aanwezig te zullen zijn op het buurtfestival Diversity In Antwerp City. PVDA Jongeren, de organisatoren van het festival, maken nu ook het programma bekend. Diversity In Antwerp City wil tonen dat superdiversiteit een troef is en wil ingaan tegen het polariserende discours dat de laatste tijd de politieke wereld verzuurt.

Een groep geëngageerde jongeren van de jongerenwerking van de PVDA organiseert op 10 mei het buurtfestival Diversity In Antwerp City. “We zien dat de sociale afbraak van deze regering gepaard gaat met een heel polariserend discours. In onze groep, waar we jongeren met roots van Afghanistan tot Limburg en Griekenland tot Turkije samenbrengen merken we dat verschillen net een verrijking zijn”, zegt Jos D’Haese (22), woordvoerderen van PVDA Jongeren. “We moeten dus de onwetendheid en angst wegnemen om het racisme te bekampen”. De jongeren besloten daarom mensen bij elkaar brengen, over de grenzen van de verschillende culturen heen. Het idee voor een buurtfestival was geboren.

Een paar honderd jongeren bereiken, dat was wat de groep voor ogen had. Maar facebook-event Diversity In Antwerp City ging plots viraal. In een paar dagen explodeerde het aantal 'aanwezigen' van enkele tientallen tot meer dan 5.000. “Dit hadden we nooit durven te hopen”, geeft D’Haese toe, “maar het maakt duidelijk dat we op de juiste nagel kloppen. De mensen zijn het verdelende discours gewoon beu. Racistische uitspraak na discriminatieschandaal worden de verschillende culturen steeds meer uit elkaar gespeeld. Volgens ons is de superdiversiteit in een stad als Antwerpen net een troef. Samen staan we sterk om de wereld te veranderen”.

De organisatoren maken nu ook het programma van het festival bekend

Headliner op het podium zijn de rappers van het Antwerpse hiphop-collectief NoMoBS. Daarnaast speelt de Griekse groep I Eliness, brengen Abdelkader Zahnoun en Jokke Schreurs een stuk uit hun voorstelling over de geschiedenis van de Berbers en staat Ska-band Pastis geprogrammeerd. “Maar dat is niet alles”, zegt Jos D’Haese. “Turkse muziek en Afrikaanse dans maken er een bruisend en divers geheel van. Ook een rap-contest is op het podium te zien, naast een open mic-moment om nieuw talent een kans te geven.”

Tussen de muziek door nemen sprekers als Rachida Azziz, Peter Mertens en Bleri Lleshi het woord in verband met diversiteit in Antwerpen. En ook naast het podium is heel wat te beleven. Wereldkeuken uit verschillende culturen, inclusief internationaal dessertenbuffet, hiphop-, yoga- en breakdanceworkshops, een voetbaltoernooi en een panna-terrein worden gepland. Ook organisaties als Oxfam doen mee.

“Iedereen wordt uitgenodigd om langs te komen en te genieten van de culturen die Antwerpen rijk is”, besluit D’Haese. “Samen maken we duidelijk dat diversiteit realiteit is, een realiteit die we omarmen.”

• Facebook banner