Arbeiders CNH-Antwerpen zijn de werkdruk beu

Webredactie

In de Antwerpse haven zijn de werknemers van Case New Holland (CNH) voor 80 procent in staking. Een vijftigtal mensen al sinds maandag. Ze protesteren tegen de onmenselijke werkdruk. Met hun actie maken de arbeiders duidelijk dat de regeringsplannen voor de arbeidsmarkt wereldvreemd zijn.

Case New Holland, een fabriek van tractoronderdelen, assembleert drivelines (achterassen en versnellingsbakken) en losse onderdelen voor de zusterbedrijven in Engeland en Oostenrijk. Een vijftigtal arbeiders van de afdelingen logistiek, receiving en lijnbevoorrading zijn maandagochtend in staking gegaan en in de loop van de week is hun staking uitgebreid. Ze zijn de chaotische werkomstandigheden beu. De werkdruk is ondraaglijk. Hoewel de vakbonden dit al maanden aankaarten, verandert er amper iets.

Er heerst al langer onvrede in het bedrijf. Eind vorig jaar deelde de directie mee dat een vierde onderdeel van de CAO 90 niet wordt uitbetaald omdat er een doelstelling niet werd gehaald. Daar was veel ongenoegen over, vooral omdat de fout daarvoor bij de directie lag. Na een mislukte verzoeningspoging hebben de vakbonden een stakingsaanzegging ingediend.

Derde stakingsdag bij CNH-Antwerpen

De arbeiders hebben weinig vertrouwen in de voorstellen van de directie. Ze zijn onvoldoende om de problemen op te lossen. De directie zegt verder te willen onderhandelen, maar eist dat iedereen eerst aan het werk gaat en dat achterstanden weggewerkt worden. Dan wil men de medewerkers individueel bevragen. De arbeiders weigeren dat, met de steun van hun delegees.

Vorige woensdag riep de directie zelfs deurwaarders op om de staking te breken. Bovendien zit de discussie over de betaling van de stakingsuren ook strop. De arbeiders krijgen wel stakingsgeld uitbetaald maar vinden dat de directie, die met haar beleid het conflict heeft uitgelokt, het geleden loonverlies moet betalen.

De actie toont nog maar eens aan hoe wereldvreemd het beleid van N-VA, CD&V en Open Vld is. De Wet Peeters wil de mogelijkheden voor flexibiliteit in de bedrijven nog vergroten. En dat terwijl de omstandigheden vandaag al vaak onwerkbaar zijn. De PVDA steunt de werknemers die paal en perk willen stellen aan de werkdruk die almaar toeneemt..