Bart De Wever zet de mensen tegen elkaar op

Webredactie

Afgelopen woensdagavond tijdens het VRT-programma Reyers Laat, in reactie op de aanslag die 12 mensen het leven kostte, verklaarde Bart De Wever onder meer: “Hoe de communisten, de PVDA, alliantie sluiten met radicale moslims en alles napraten om stemmen binnen te halen in onze steden, dat is fascinerend.” Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, reageerde meteen: “De lijken van de slachtoffers van de barbaarse aanslag op Charlie Hebdo zijn nog niet koud, of hij gebruikt ze al om verder te polariseren en haat te zaaien tegen de PVDA, tegen links en tegen alle moslims.”

Peter Mertens: “Omdat wij de verdeel-en-heers strategie resoluut weigeren, omdat wij in Borgerhout mee besturen in een brede interculturele coalitie, omdat wij opkomen tegen elke vorm van discriminatie en racisme stopt Bart De Wever ons voor het gemak in dezelfde zak als de lafaards die met kalasjnikovs tekenaars, cartoonisten en journalisten vermoorden. En samen met ons worden meteen alle linksen en alle vredelievende moslims in diezelfde zak gestopt om een grote repressieve strijd aan te kondigen. Allemaal op de rug van de 12 mensen die vandaag hun leven lieten bij Charlie Hebdo, waaronder ook Charb, Wolinski en Tignous die alle drie lang bij het communistische dagblad L'Humanité hebben gewerkt. Vanavond heeft Bart De Wever zijn masker even afgezet, en daar stond naakt, in oorlog met iedereen, oproepend tot een oorlog van iedereen.”

Eerder op de dag bracht de voorzitter van de PVDA een eerbetoon aan de slachtoffers: “Het zijn lafaards die met kalashnikovs schieten op satire en cartoons. "De brandstichters, de huurlingen, de wolven zoeken de dichter om hem te verscheuren. Maar de poëzie is niet gestorven. De poëzie is niet dood te meppen", schreef Pablo Neruda. Zo is het ook met cartoons en satire. Ik ben diep geschokt over de laffe moordpartij op de redactie van het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo. Mijn gedachten zijn bij de familie van de slachtoffers en de redactie." #CharlieHebdo #samentegendehaat