Foto Solidair

Best opgevolgde staking in 20 jaar in provincie Luik: tijd voor Michel-De Wever om in te binden

In heel de provincie Luik ligt sinds vanochtend de economie stil. Op tal van plaatsen staan piketten: aan bedrijven, grootwarenhuizen, industrieterreinen, aan scholen en ook bij heel wat gemeentediensten. De luchthaven van Bierset ligt volledig plat.

“Ik krijg al sinds heel vroeg vanmorgen aan een stuk door verhalen door van onze delegaties die in de hele provincie bij 200 piketten langsgaan om hun solidariteit te betuigen. Een ding valt onmiddellijk op: de staking is echt een succes, zeker de best opgevolgde sinds 20 jaar”, stelt Damien Robert, provinciaal voorzitter van de PVDA. “Er is een indrukwekkend aantal piketten bij bedrijven uit alle sectoren van de economie.”

Alle grote bedrijven liggen stil: stakingspiketten blokkeren de toegangspoorten tot FN, Techspace Aero, AB InBev, TNT, Magotteaux, Prayon. Geen enkele openbare dienst werkt: geen trein, geen bus die rijdt en de meeste middelbare scholen zijn gesloten, net zoals de scholen in kleuter- en lager onderwijs. In de ziekenhuizen, bij CHU en la Citadelle en St-Joseph, is de minimumdienst georganiseerd. De luchthaven is geblokkeerd: bedrijven voor vrachtvervoer liggen stil en vanochtend is geen enkel vliegtuig opgestegen van op Bierset. De toegang tot de grote en middelgrote industrieterreinen in de provincie is geblokkeerd: de industriezones van Hauts Sarts, Villers-le-Bouillet, Plenesses, Bonne Fortune, Sart-Tilman… overal zijn de toegangswegen geblokkeerd. Ook de universiteit van Luik is geblokkeerd, zowel de campus XX août als Sart-Tilman. Ook bij de meeste grootwarenhuizen bleven de deuren gesloten, met stakingspiketten. Zelfs het economisch weefsel van de KMO’s wordt sterk geraakt door de staking. Voor een aantal bedrijven is dit trouwens de allereerste keer dat er wordt gestaakt. “We moeten al teruggaan tot begin jaren 90, in de periode van de stakingen tegen het Globaal Plan, om nog een staking te vinden die zo massaal werd opgevolgd”, aldus nog Damien Robert.

De sfeer zit er goed in aan de stakingspiketten. Maar wat het meest treft, is toch wel de omvang van de beweging en de vastberadenheid van de stakers. “De eerste verhalen die ons bereiken, maken duidelijk dat een zeer grote meerderheid van de stakers zich voorbereidt op de staking van 15 december en wil verder gaan met acties als de regering niet terugkomt op haar beslissingen in verband met de penisoenen, de index en de aanvallen op de openbare diensten”, zegt Damien Robert. “Je merkt die vastberadenheid niet alleen bij de grote ondernemingen, maar ook in sectoren die veel minder een traditie hebben van syndicale strijd, gemeentelijke diensten, scholen en KMO’s.”

“Aan de piketten wordt overal zwaar gediscuteerd over de maatregelen van de federale regering-Michel-De Wever”, vervolgt Damien Robert. “Maar de stakers richten hun pijlen niet alleen op de federale regering. Ook de Waalse gewestregering krijgt de volle laag, vooral bij de overheidsbesturen en in de stelplaatsen van de TEC.”

Sinds 5 uur vanmorgen zijn meer dan 200 militanten van de PVDA op stap. Ze zijn vertrokken in kleine groepjes, in het gezelschap van federaal Kamerlid Raoul Hedebouw en Waalse parlementsleden Frédéric Gillot en Ruddy Warnier. Samen organiseerden ze solidariteitsbezoeken aan meer dan 200 stakingspiketten verspreid over de hele provincie. Raoul Hedebouw zal vandaag onder meer een bezoek brengen aan de piketten van het industrieterreinen van Hauts Sarts, bij de NMBS en AB InBev.