Foto Solidair

Bits debat over statuut havenarbeiders op Antwerpse gemeenteraad

Webteam PVDA

Foto Solidair, han Soete

Op de Antwerpse gemeenteraad van maandagavond 21 september kwam het tussen Peter Mertens (PVDA) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) tot een bits debat over het statuut van de havenarbeiders. Mertens vroeg een eensgezindheid van de raad om de bemoeienissen van de Europese Commissie te veroordelen. Van Peel schoot dat voorstel af.

“Men heeft hier daarstraks een bijzonder zinnetje gezet in de politiecodex. Het ging over straatmuzikanten. En er stond dat muzikanten die ‘tot vervelens toe hetzelfde deuntje spelen’, hinderlijk waren. Wel, dan is de Europese Commissie wel erg hinderlijk. Want die speelt al tien jaar hetzelfde deuntje in haar afkeer van beschermde havenarbeid”, zo startte Peter Mertens zijn tussenkomst op de Antwerpse gemeenteraad.

“Iedereen weet hier dat de Europese Commissie in maart vorig jaar gebruikmaakte van de klacht van Fernand Huts – dat is een organisator van kasteelfeesten – om een Europese inbreukprocedure tegen België te starten. Op 23 juli kwam er een brief van de Europese Commissie bij de minister van Werk, de heer Kris Peeters. In die brief vertelde de Commissie dat Peeters drie maanden zou hebben om de bestaande regelgeving rond havenarbeid te veranderen. De deadline verstrijkt op 23 oktober, dat is drie dagen voor de volgende gemeenteraad op 26 oktober. We moeten het hier dus vanavond over hebben”, zo ging Mertens door.

De fractievoorzitter van de PVDA kwam vervolgens met een opvallend voorstel: “Antwerpen moet kleur bekennen. Wij moeten als stad een eensgezind signaal geven, en als wij eensgezind zijn, dan is er geen deadline meer voor het statuut van de havenarbeiders. Ik weet dat het niet gebruikelijk is, maar dit zijn ook ongebruikelijke tijden. Ik stel voor dat de Stad Antwerpen een brief schrijft aan de Europese Commissie namens de voltallige gemeenteraad van Antwerpen om de intrekking te eisen van de lopende inbreukprocedure, en om het sociaal overleg alle kansen te geven.”

Bevoegd havenschepen Van Peel schoot het voorstel af: “Ik ontmoet niemand die de fundamenten van de wet-Major onderuit wil halen. Er zijn natuurlijk wel debatten over de uitvoeringsmodaliteiten: over de logistieke arbeid, over de codex. Ik stel vast dat een aantal van onze activiteiten te rigide zijn. Het is best dat er geen publieke verklaringen over dat alles worden gegeven. Ik ben het meest bekommerd om de sociale vrede. Van commotie wordt niemand beter. We gaan dus die brief niet schrijven.”

Mertens antwoordde dat al diegenen die het sociaal overleg alle kansen willen geven, net de intrekking van de lopende inbreukprocedure van de Europese Commissie moeten vragen. “Een eensgezind signaal vanuit Antwerpen zou zeker en vast een krachtig signaal zijn naar de Europese Commissie. Het is jammer dat de meerderheid hier niet bereid is om dat signaal te geven. De commotie wordt niet veroorzaakt door de dokwerkers, maar wel door mensen zoals Fernand Huts en de Europese Commissie die per se het statuut van de havenarbeider willen aanpakken. Iedereen weet wat dan zal gebeuren. Kijk maar naar Antwerp Ship Repair. Eenmaal de ‘vaste boek’ en de bescherming verdwenen ging het van slecht naar slechter. Tot wat er vorige week is gebeurd, met dat dodelijk ongeval en niemand die na een week weet voor welke contractor die twee mannen aan het werk waren. Dat is toch niet normaal? Als de wet-Major wordt onderuitgehaald dan gaan we op lange termijn ook naar zulke toestanden in de Antwerpse haven. We zouden hier beter als gemeenteraad een eensgezind signaal over geven. Dan is er geen deadline meer voor het statuut van de havenarbeider.”