Boekbespreking: Gaby Colebunders, Het verzet van een vakbondsman

Jef Lingier

Het boek Gaby Colebunders. Het verzet van een vakbondsman leest als een sneltrein: als je niet oppast lees je het in één ruk uit.  Het is het verhaal van een jongen die opgroeit in armoede, die die armoede overstijgt en die in de loop der jaren uitgroeit tot een strijdbare vakbondsman en zelfs een icoon wordt van de sociale strijd rond het Ford-debacle.

Aan de hand van concrete feiten leer je hoe de Ford-directie met allerlei truken de vakbondsstrijd probeert te breken, gaande van pogingen tot omkoping van delegees (met een gouden handdruk van 200.000 euro) tot het flikken van een strijdsyndicalist door alcohol in zijn handen te duwen waardoor hij op staande voet ontslagen kon worden. Tot zelfs de Ford-top in Keulen eist dat Gaby Colebunders door zijn eigen vakbond (ABVV) aan de kant wordt geschoven en de Ford-directie in Genk vrij spel krijgt om hem van de arbeiders te isoleren. Gaby kraakt, maar breekt niet. Hij sukkelt gedurende acht maanden in een diepe depressie en herrijst pas wanneer hij door het ACV opgevist wordt en verkozen wordt voor de ondernemingsraad. Tussen zijn arbeiders voelt hij zich opnieuw als een vis in het water. Vakbondswerk is Gaby’s lang leven.

Cruciaal in de strijd tegen de sluiting van Ford Genk, is de strijdvaardigheid van de werknemers van de toeleveringsbedrijven van Ford. Hierdoor krijgen zij - voor het eerst in de geschiedenis - hetzelfde sociaal akkoord als het hoofdbedrijf. Strijd loont, zo bewijst “the battle of Genk” overvloedig: dankzij de strijd  krijgen de arbeiders in Genk ruim 25.000 euro meer dan bij een gelijkaardige sluiting in de Verenigde Staten.

Op het einde van het boek keert Gaby terug naar zijn leermeester Jef Ulburghs en beschrijft hij hoe die hem een levenshouding aanleerde. En hoe hij ook kracht put uit het Dagboek van Che Guevara, van wie hij later 30 boeken verslindt. Tot slot beschrijft hij hoe hij tot de conclusie komt om aan te sluiten bij de PVDA en uiteindelijk zelfs lijsttrekker wordt voor het Vlaams Parlement. Daar wil hij de spreekbuis zijn van de werkende mensen en van wat er leeft op straat.

Het verzet van een vakbondsman is een voltreffer, een absolute must read voor al wie zich verbonden voelt met de syndicale strijd. Zeg maar gewoon verplichte lectuur voor alle syndicalisten!

Gaby Colenbunders • Het verzet van een vakbondsman, Peter Franssen, Epo, 248 p., te koop via www.pvdashop.be voor 19,90 euro.