Bombardier Brugge: “ Dit is een sterfhuisscenario”

Webredactie

Op een bijzondere ondernemingsraad vorige week zagen de werknemers van de Brugse vestiging van trein- en trambouwer Bombardier hun toekomst aan diggelen gaan. De activiteiten op de site worden stapsgewijs afgebouwd, voor 200 werknemers gaat de deur nu al onherroepelijk dicht. Vandaag wordt bij Bombardier Brugge actie gevoerd.

“Met passie, enthousiasme en de nodige flexibiliteit ontwerpt en bouwt het team van meer dan 750 medewerkers elke dag milieuvriendelijke, comfortabele en energiezuinige oplossingen voor vervoer over het spoor.” Zo staat te lezen om de website van Bombardier Belgium. Ronkende reclamepraat die vandaag wel erg cynisch klinkt.

De passie, het enthousiasme en de flexibiliteit die de werknemers van Bombardier jarenlang aan de dag hebben gelegd, wordt nu beloond met het vooruitzicht op een onzekere toekomst. Bombardier kondigde aan dat 90 arbeiders en 70 bedienden de bons krijgen. Ook zullen 40 tijdelijke contracten niet meer verlengd worden. In het jargon heet dat “een meer kostenefficiënte set-up”.

De vakbonden hebben voor deze operatie andere benamingen. Voor hen is er sprake van een sterfhuisscenario. Wereldwijd vallen er bij de Canadese reus duizenden ontslagen. De activiteiten worden verhuisd naar Tsjechië en Polen. In Brugge blijft alleen nog de assemblage. Terecht wordt gevreesd dat de vestiging beetje bij beetje volledig ontmanteld zal worden.

We boemelen verder

Zoals steeds klinkt het bij verbolgen politici dat ze er alles zullen aan doen om Bombardier te overtuigen de productie en de jobs hier bij ons te houden. Waar ze liever niet over reppen, zijn de regeringsmaatregelen die het verdwijnen van jobs in de hand werken.

Tussen 2016 en 2019 worden de dotaties voor de NMBS en Infrabel met drie miljard verminderd. Tegen 2030 zouden er op onze spoorwegen 115.000 reizigers meer een zitplaats moeten krijgen. Maar de bestelling voor het nodige materieel is omwille van de besparingen uitgesteld. We boemelen dus nog maar wat verder in oude, afgeleefde treinstellen. Op de perrons wordt de ene na de andere vertraging omgeroepen. En bij Bombardier mogen 200 mensen hun boeltje pakken.

Het Canadese pensioenfonds CDPQ, groot aandeelhouder van Bombardier, vaart er wel bij. Een rendement van 9 tot 10% is gegarandeerd. Ook de CEO’s en bestuurders wrijven zich in de handen. Zij strijken jaarlonen en bonussen op die variëren tussen 3 en acht miljoen dollar.

Vandaag wordt er bij Bombardier in Brugge gestaakt. De vakbonden roepen alle werknemers en sympathisanten op om hun solidariteit te tonen. Vanmiddag wordt een delegatie verwacht op het kabinet van minister Peeters.

Zij aan zij

De PVDA neemt geen genoegen met loze beloftes en krokodillentranen. Wij verwachten van de bevoegde regeringen duidelijke maatregelen. Maatregelen om de almacht van multinationals aan banden te leggen, om tegen te gaan dat multinationals hier genieten van belastingvoordelen, loonsubsidies en staatssteun en dan toch hun vestigingen sluiten of verhuizen. Wanneer ze dat toch doen, moeten alle staatssteun, belastingvoordelen en verminderingen van patronale bijdragen teruggevorderd worden.

De federale en gewestelijke regeringen zitten absoluut niet op koers om hun klimaatdoelstellingen te halen. Er wordt dan ook terecht gehamerd op het belang van een nationaal energie- en klimaatplan. Daarin moet de ontwikkeling van een uitgebreid, stipt en comfortabel openbaar vervoer een belangrijke plek innemen. In plaats van het openbaar vervoer steeds verder af te bouwen, moet er meer in geïnvesteerd worden. Voor een bedrijf als Bombardier liggen daar nieuwe kansen open.

Wij verzetten ons ook tegen het Europa van de concurrentie, waar werknemers binnen hetzelfde bedrijf tegen elkaar worden uitgespeeld, waar de maximale winst het hoogste goed is en jobs opgeofferd worden voor het rendement en de dividenden. Wij kiezen voor de solidariteit en staan daarom zij aan zij met de werknemers van Bombardier.