Foto Solidair

Borgerhout eerste TTIP-vrije zone in Vlaanderen

Webteam PVDA

Het Antwerpse district Borgerhout heeft zich maandagavond 22 juni, tijdens de maandelijkse raadszitting, uitgeroepen tot eerste “TTIP-vrij” lokaal bestuur in Vlaanderen.

Borgerhout is de eerste TTIP-vrije zone in Vlaanderen. Het klein gallisch dorpje, in de achtertuin van de keizer zelve, verzet zich. Tom Claessens, BBTK-delegee en fractieleider voor de PVDA in de districtsraad van Borgerhout, nam eerder het initiatief voor een motie in die zin (hier te lezen). Hij kon rekenen op de steun van de meerderheid PVDA-Sp.a-Groen.

Zohra Othman, PVDA-schepen in Borgerhout, legt uit: "Het is onze plicht als gemeentebestuur om het voorbeeld van de TTIP-vrije gemeenten in Wallonië en de andere landen te volgen. Een gemeentebestuur moet opkomen voor zijn burgers, en dat betekent dat het haar bevoegdheden niet kan uitverkopen via TTIP of andere verdragen."

Ook de burgerbeweging Hart Boven Hard mobiliseerde voor het initiatief in het Antwerpse district.

Een gelijkaardig debat is aan de gang in heel wat steden en gemeenten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

De beslissing van het Borgerhoutse bestuur zal zich hopelijk als een olievlek over het Vlaamse bestuurlijke water verspreiden.

Wat is TTIP?

Zo'n twee jaar geleden zijn er onderhandelingen gestart rond een vrijhandelsverdrag tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. Dit verdrag heet TTIP, afkorting van Transatlantic Trade and Investment Partnership. De onderhandelingen gebeuren in het grootste geheim. Ondertussen is er toch hier en daar iets over de inhoud van het verdrag in de media gekomen en die zaken geven reden tot ongerustheid.

Wat is een TTIP-vrije gemeente?

Door zich TTIP-vrij te verklaren laat Borgerhout weten dat het niet akkoord is met het TTIP, noch met de manier waarop men probeert dit akkoord goedgekeurd te krijgen. Een TTIP-vrije gemeente is een symbolische maatregel met als doel de bevolking te informeren over de gevaren van TTIP en de mensen zo de kans te geven zich te verzetten. In Wallonië en Brussel hebben al 100'en gemeenten zich TTIP-vrij verklaard, in heel Europa zijn er 2 miljoen handtekeningen verzameld tegen TTIP. Dat verzet helpt, blijkt uit het feit dat de stemming over TTIP in het Europees Parlement van 10 juni niet is doorgegaan.

Fotos : Karina Brys.