Foto Solidair, Greetje Franssen

Brochure: het plan Peeters ontrafeld

Het plan Peeters van de minister van Werk (CD&V) heeft de voorbije weken heel wat stof doen opwaaien, vooral omdat het de 38-urige werkweek in gevaar brengt. Is die analyse niet overdreven? Als antwoord op die vraag heeft de studiedienst van de PVDA een brochure uitgebracht: “Het plan Peeters: meer werken, minder verdienen en een dalende levenskwaliteit”.

Begin april heeft minister van Werk, Kris Peeters door de ministerraad een nota laten goedkeuren die voor een complete hervorming van de arbeidsmarkt in België zal zorgen. Zijn voorstel omvat onder meer: flexibiliteit, met werkdagen van 11 uur en weken tot 50 uur, overuren die niet meer gerecupereerd kunnen worden enz.

Maar wat vooral achter deze cijfers en bewoordingen schuilgaat, is dat de volledige arbeidsmarkt en onze manier van leven op de helling komen te staan. Meer stress, meer na-ijver tussen de mensen, minder tijd voor het gezin, een minder goede gezondheid, meer individualisme en minder zekerheid… dat zijn de mogelijke gevolgen van de hervormingen die minister Peeters wil doorvoeren.

Is die analyse niet overdreven? Zijn de hervormingen van Peeters werkelijk zo nefast? Wat houden ze precies in? We zetten alles op een rijtje in deze brochure die je hier kan downloaden.