Foto Solidair

Brussel start de week van het syndicaal verzet

Een dag na de Grote Parade van Hart boven Hard en Tout Autre Chose, die 20.000 mensen samen bracht, gaven 7.000 betogers uit Brussel en de beide provincies Brabant gevolg aan de oproep van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Het is meteen de start van een hele week van sociaal verzet met betogingen in het hele land.

Leerkrachten, treinbestuurders, buschauffeurs… met hele delegaties uit de openbare diensten zijn ze present. Vooral bij de MIVB is het verzet voelbaar. Eén metrostel op twee rijdt niet. Hetzelfde beeld bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Zij hebben veel redenen om boos te zijn op de regering: “Ik weet heel goed wat de hervorming van de pensioenen voor ambtenaren mij gaat kosten. En daarom betoog ik vandaag” legt een betoger uit de openbare sector mij uit.

Maar naast de delegaties uit de openbare diensten zijn er ook grote groepen uit de privé aanwezig. De bagagisten van de luchthaven zijn in grote getale aanwezig, slechts 30 % van hen zou aan het werk zijn. En dan zijn er de delegaties van Audi, van Delhaize, van Carrefour...  Ook voor hen zijn de regeringsmaatregelen onverteerbaar. Eveneens aanwezig zijn de werkende mensen zonder papieren, naast hun verzet tegen de regeringsplannen eisen zij ook een humaner beleid tegenover de mensen zonder papieren.

Ondanks de regen en de hagelbuien is de vastberadenheid groot: “de buien hebben ons gisteren niet kunnen tegenhouden om mee te stappen in de Grote Parade, lacht een vakbondsvrouw, ze zullen dat vandaag ook niet doen op deze vakbondsbetoging.” Die twee bewegingen versterken trouwens elkaar. Gisteren waren er veel groene en rode jasjes te zien in de Grote Parade van Hart boven Hard en Tout Autre Chose, vandaag zien we veel badges van die burgerbewegingen in de vakbondsbetoging. Het welslagen van de Grote Parade wordt druk becommentarieerd, vele syndicalisten scheppen er moed uit.

Ook voor Dirk De Block, de PVDA-voorzitter voor het Brussels Gewest, is deze betoging geslaagd: “de werknemers hebben gehoor gegeven aan de oproep van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Zij zijn gekomen om te tonen dat ze de regeringsmaatregelen afwijzen. Deze betoging, de eerste van een hele week van sociaal verzet geeft een duidelijk signaal: ”Wij gaan niet plooien”. Een vakbondsvrouw drukte dat zo uit: ”Als Michel koppig blijft, dan moeten we hem tonen dat wij dat ook zullen blijven!”

Dinsdag 31 maart zal het de beurt zijn aan Kortrijk en woensdag gaan er betogingen door in Charleroi, Namen, en Luik. De volledige lijst van de acties en betogingen tijdens deze week van het sociaal verzet vindt u hier.