(Foto Solidair, Martine Raeymaekers)

“‘Business’ doen met Israël? Onaanvaardbaar”

Frédéric Gillot, Youssef Handichi en Mohamed Chebaa. (Foto Solidair, Martine Raeymaekers)
Antwerps PVDA-gemeenteraadslid Mohamed Chebaa. (Foto Solidair, Martine Raeymaekers)
Waals PVDA-parlementslid Frédéric Gillot. (Foto Solidair, Martine Raeymaekers)
Brussels PVDA-parlementslid Youssef Handichi. (Foto Solidair, Martine Raeymaekers)

De PVDA nodigde vanmorgen de pers uit voor de voorstelling van haar petitie voor het annuleren van de Belgische economische zendingen naar Israël. “Stop met holle woorden. Tijd voor sancties”, klinkt het. De petitie past in de internationale campagne BDS (boycot, desinvestering, sancties).

Terwijl Israël de bevolking van Gaza al wekenlang bestookt met bombardementen, ontdekte de PVDA dat de drie gewesten van ons land in december een economische zending naar Israël plannen. De zending zal zich vooral toespitsen op twee economische sectoren: de farmaceutische sector en… defensie.

Onaanvaardbaar, vindt de PVDA. De partij lanceerde daarop een petitieactie om het Vlaamse, het Brusselse en het Waalse Gewest te dwingen deze zending onmiddellijk te annuleren, en hun handelsbureaus in Tel Aviv te sluiten.

De petitie werd woensdagmiddag om 13 uur online gezet, en nog geen 24 uur later was ze al meer dan 2.000 keer ondertekend.

Antwerps gemeenteraadslid Mohamed Chebaa, Brussels Parlementslid Youssef Handichi en Waals Parlementslid Frédéric Gillot zetten hun schouders onder dit initiatief.

“Sinds 8 juli hebben de moorddadige aanvallen op Gaza meer dan 2.000 doden gemaakt”, legt Youssef Handichi uit. “Ondanks internationaal protest en tal van VN-resoluties heeft Israël zijn politiek van bezetting van Palestijnse gebieden nooit stopgezet. De illegale inplanting van nieuwe kolonies in de bezette gebieden gaat verder. Sinds 2007 duurt het embargo tegen Gaza, en de militaire aanvallen van Israël worden steeds moorddadiger. In Israël zelf bestaat een ware apartheid.”

Alleen boycotacties, desinvesteringsmaatregelen en economische sancties kunnen Israël verplichten de bezetting te stoppen, aldus het Brussels PVDA-parlementslid.

“Stevig, maar vriendelijk”

Vandaar deze petitie, waarmee de PVDA zich aansluit bij de internationale campagne BDS: boycot, desinvestering, sancties. Een campagne die gelanceerd werd door Palestijnse organisaties, voor maatregelen die moeten worden volgehouden tot Israël het internationaal recht respecteert en de kolonisering en bezetting van Palestijnse gebieden stopzet.

“Ook ons land moet zich inschrijven in dit proces en stoppen met doofstom te blijven voor deze situatie”, zegt Handichi.

Hij was eens gaan kijken op de website van de handelsattaché voor Brussel en Wallonië. Wat hij daar las, was onthutsend:

“De Israëlische zakenman komt goed voorbereid aan op vergaderingen. De Israëli heeft soms de neiging om niet rond de pot te draaien. Hij gaat recht op zijn doel af. Dat komt voor Europeanen, die doorgaans gereserveerder zijn, soms agressief over. (…) Israëli’s zijn uitstekende onderhandelaars. Verwacht je aan stevige, maar vriendschappelijke onderhandelingen.”

Youssef Handichi: “Geen woord over het Palestijnse conflict. Geen woord over de Israëlische misdaden. Geen woord over de bezetting. De laatste dagen hebben we gemerkt wat dat betekent, stevige maar vriendschappelijke onderhandelingen. De 2.000 vermoorde Gazanen weten wat dat betekent.”

“Onze overheden willen ons doen geloven dat we niks kunnen doen. Dat klopt niet”, stelt Handichi. “De gewesten hebben wel degelijk middelen om druk uit te oefenen op Israël. De enige manier om de regeringen te dwingen te reageren tegen de misdaden van Israël is tonen dat heel veel mensen sancties tegen Israël eisen. En dat willen we doen door tegen het begin van het politieke jaar minstens 10.000 handtekeningen voor deze petitie te verzamelen. Die handtekeningen vertegenwoordigen de verontwaardiging van duizenden mensen en die woede willen wij op de agenda van de parlementen zetten ook.”

“Stop met holle woorden, tijd voor sancties”

Ook Mohamed Chebaa wil concreet en krachtig een halt toeroepen aan de handelsmissie van het Vlaamse, het Brusselse en het Waalse Gewest. “De verontwaardiging onder de bevolking geeft aan dat alle betrekkingen tussen België en Israël moeten stoppen. Deze missie moet geannuleerd worden.”

“Hoe zit het met de oorlogsmisdaden tegen burgers, hoe zit het met de kinderrechten, met de schendig van mensenrechten? Gaat België dit nu eindelijk eens serieus veroordelen met een boycot, sancties of een embargo?”, vraagt het Antwerpse PVDA-gemeenteraadslid zich af. “Aan de Belgische politieke verantwoordelijken zeg ik: stop met holle woorden, tijd voor sancties. Genoeg is genoeg.”

“Wij gaan de straat op om deze petitie te lanceren omdat Israël zich niet houdt aan de resoluties van de VN. We willen de burgers mee krijgen in een concrete actie om Israël te stoppen. We willen minstens 10.000 handtekeningen ophalen om de economische zending te annuleren. Vlaams minister-president Bourgeois mag zich bij het begin van het parlementair jaar verwachten aan een dik pak handtekeningen.”

“De komende weken en maanden gaan we stelselmatig de druk opvoeren voor een boycot. Ook aan onze havens en luchthavens, waar nog veel munitie en oorlogstuig verscheept wordt naar Israël. We willen dat dat stopt. Onze munitie wordt gebruikt om kinderen en burgers dood te schieten. Daarom heeft de PVDA een petitie opgestart om deze handelsmissie stop te zetten.”

Welcome Pack

“Voor ons is het onaanvaardbaar dat we ‘business’ blijven doen met de Israëlische regering,” zegt ook Waals Parlementslid Frédéric Gillot, “want zaken doen met Israël betekent ook dat het land kan voortdoen met zijn moordpartijen op het Palestijnse volk.”

“We zijn al eens tussengekomen in het Waals parlement over de slachting in Gaza opdat Waals minister-president Magnette en de Waalse regering een ferm standpunt zouden innemen om te veroordelen wat daar gebeurt. We hebben daarop geen enkele reactie gekregen. Een teken dat de Waalse regering niet van plan is om ook maar iets te doen.”

Wat de Waalse regering wél doet, is de ondernemers in de watten leggen. Frédéric Gillot: “Het Waals Gewest biedt ondernemers die in Tel Aviv zaken willen doen, een zogenaamd ‘Welcome Pack’. Waalse ondernemers kunnen dan een week tot drie maanden lang prospectie doen en op zoek gaan naar lokale partners. Op kosten van het Gewest.”

Reacties

Het boycotten van deze economische zending vind ik een redelijk en krachtig antwoord op het doelgerichte bloedvergieten, zeker omdat de missie zich toespitst op twee moorddadige sectoren: de farmaceutische industrie die met haar hekserijen oftewel de schadelijke chemicaliën die ze bij miljoenen mensen in de bloedbaan stort geen enkele werkelijke genezing kan bewerkstelligen én uiteraard de wapenindustrie, dat spreekt vanzelf.
Zeker en vast moeten wij die boycot volhouden ,ik voer al 30jaareen boycot en koop nooit producten waarvan ik vermoed dat ze uit israel komen
waar blijft de lijst met producten in onze winkels uit Israel of de bezette gebieden ?
Beste, Producten boycotten die uit Israël komen is echt niet zo moeilijk. Hun barcodes beginnen met landcode 729. Op deze link vind je ook een lijst met producten die uit de settlements komen: http://www.sadaka.ie/What_We_Do/SettlementProds.html Groetjes, Jan