Foto Solidair

Caterpillar: "Het probleem is niet de loonkost maar de kapitaalkost"

Vrijdag 2 september deelde Caterpillar mee dat het zijn vestiging in Gosselies (Charleroi) wil sluiten. Daardoor worden 2.200 banen bedreigd. "Caterpillar is een van de grootste multinationals ter wereld, met 1,4 miljard euro dividenden", reageert PVDA woordvoerder Raoul Hedebouw. De PVDA steunt het verzet van de arbeiders om hun jobs te behouden.

Peter Mertens: “Vanmorgen werd aangekondigd dat men Caterpillar in Charleroi wil sluiten. 2.200 jobs zijn bedreigd. Gezinnen die zonder inkomen worden gezet. Caterpillar is één van de grootste multinationals van de wereld en boekt jaarlijks 2 tot 3 miljard euro winst. ’Onze prioriteit is het hoog houden van de dividenden’, zegt het bedrijf en dus moet het steeds harder gaan, met steeds minder werkvolk. Vorig jaar nog verhoogde Caterpillar zijn dividend met 10 procent, voor het 22ste jaar op rij. Eerst de dividenden, dan de producenten, zegt het kapitaal. De PVDA steunt het verzet van werknemers in hun strijd om de tewerkstelling te behouden. Het is niet de loonkost die te hoog is, het is de kapitaalkost (exorbitante dividenden die wegvloeien uit het bedrijf) die te hoog is.”

Caterpillar heeft dankzij de notionele interestaftrek 61 miljoen euro opgestreken

Volksvertegenwoordiger van PVDA Raoul Hedebouw betuigt zijn steun aan de werknemers van Caterpillar in Gosselies.

“Dit bedrijf heeft geprofiteerd van alle fiscale voordelen die dit land aan de multinationals cadeau heeft gedaan,” is de woedende reactie van Germain Mugemangango, voorzitter van de PVDA Charleroi. “In de jaren 1980 was het een van de eerste bedrijven in België dat een coördinatiecentrum had. Dat heeft in de loop der jaren een winst van 201 miljoen euro geboekt. Zelfs in 2015 kon het nog van die maatregel gebruikmaken. De notionele interestaftrek heeft Caterpillar, voor die totale winst, een voordeel opgeleverd van 61 miljoen euro.”

“In de jaren 1980 heeft de groep Caterpillar een bedrijf opgericht, Caterpillar Group Service, om de hele groep van het Belgische systeem van coördinatiecentra te laten profiteren, en later van de notionele interestaftrek. In 2015, op een winst van 4 miljoen euro, heeft dat bedrijf 190.000 euro belastingen betaald, omgerekend is dat 4,6 %. We hebben hier dus te maken met een bedrijf dat financieel heel wat baat heeft gehad bij het Belgische belastingstelsel en dat nu droogweg besluit de rentabiliteit nog verder op te schroeven.”

Bill Gates is aandeelhouder van Caterpillar en heeft 30 miljoen dollar aan dividenden ontvangen

“Als we de globale boekhouding bekijken stellen we vast dat de omzet van Caterpillar, en dus ook de productie, gedaald is door de crisis, maar tegelijkertijd zien we dat de dividenden die aan de aandeelhouders worden uitbetaald blijven stijgen”, zegt Germain Mugemangango. “Zo heeft deze multinational in 2014 maar liefst 1,4 miljard dollar uitgekeerd aan zijn aandeelhouders, en nu kondigt het zonder verpinken aan dat het van vandaag tot 2018 wereldwijd 10.000 mensen zal ontslaan. Aan Bill Gates, een van de aandeelhouders van Caterpillar, is bijvoorbeeld 30 miljoen dollar dividenden betaald. Aan de ene kant ontslaan ze mensen, aan de andere kant maken ze miljonairs nog rijker.”

Voor het behoud van alle jobs, tegen de sluiting van Gosselies

“Natuurlijk zullen we de werknemers en hun gezinnen steunen in de sociale strijd die eraan zit te komen. En we roepen alle werknemers in België en Europa op om solidair te zijn. De sluiting van Caterpillar is een drama voor meer dan 2.200 gezinnen, maar het is ook een bedreiging voor de duizenden jobs die afhankelijk zijn van de fabriek in Gosselies”, besluiten Germain Mugemangango en Peter Mertens.

Deel deze visual op Facebook