Foto Solidair, Sophie Lerouge

CETA, van verzet tot ‘what’s new?‘

Webteam PVDA

Het vrijhandelsverdrag CETA tussen de Europese Unie en Canada is uiteindelijk goedgekeurd door alle nationale en regionale parlementen. Wat houdt het in en waarom was het verzet zo hevig? U leest het in dit overzicht van artikels die we de afgelopen maanden aan CETA wijdden.

• Hoe nieuw is “le nouveau CETA”?

Wat is er nieuw aan het handelsverdrag met Canada. Line De Witte en Peter Mertens overlopen de belangrijkste punten, en de blijvende pijnpunten.

• PVDA roept parlementsleden op ultimatum te verwerpen

Er is een intra-Belgisch ontwerpakkoord om de federale regering te machtigen CETA alsnog te ondertekenen. Eerst moet dit ontwerpakkoord nog goedgekeurd worden in de verschillende parlementen. Zolang dat niet is gebeurd, heeft het ontwerpakkoord geen waarde. Daar zit een nieuw ultimatum aan vast: het moet de komende 48 uur ondertekend worden.

• Vier groteske onwaarheden van De Wever over CETA. Cui bono?

In een lang interview op Radio 1 vertelde Bart De Wever de ene groteske onwaarheid na de andere. Tegelijkertijd schuwt hij elk inhoudelijk debat over CETA, al zeker twee jaar lang. Cui bono? Wie komt dat ten goede?

• 5 redenen om CETA te verwerpen: ‘Democratie wordt hoog in het vaandel gedragen, tot ze wordt gebruikt’

“Als we nagaan wat CETA precies inhoudt, lijkt de tegenstem in ons land verre van belachelijk voor mens en milieu”, schrijft Line De Witte van PVDA.

• “Organiseer Europees referendum, je zal zien dat Walen niet alleen staan”

In het verhaal over de Waalse blokkering van het vrijhandelsverdrag met Canada, het zogenaamde CETA, wordt door verschillende analisten gesproken over de rol van de oprukkende PVDA. Wij vroegen aan de voorzitter van de consequent linkse partij hoe hij dat ziet.

• Er staat een paard in de gang

Het verzet tegen het TTIP neemt toe. Plots willen verschillende Europese leiders de onderhandelingen over dit vrijhandelsverdrag tussen de EU en de Verenigde Staten uitstellen. Maar laat dat geen alibi zijn om het CETA, dat andere vrijhandelsverdrag, tussen de EU en Canada, te laten passeren en zo het pad voor het TTIP te effenen.

• 15.000 betogers tegen vrijhandelsakkoorden TTIP en CETA (VIDEO)

Dinsdag 20 september was het de dag van STOP TTIP en CETA. Duizenden mensen betoogden in Brussel tegen de vrijhandelsovereenkomsten TTIP (EU-VS) en CETA (EU-Canada), omdat ze de sociale, milieu- en gezondheidsnormen die vandaag bij ons gelden, ondergraven. Line De Witte van PVDA-jongerenbeweging Comac legt uit waarom de betoging zo belangrijk is.

• Europese sociale beweging goed op weg om TTIP te begraven

“Ik denk dat de onderhandelingen over het TTIP met de Verenigde Staten mislukt.” Deze uitspraak van de Duitse vice-Bondskanselier Sigmar Gabriel (SPD) zorgde voor heel wat beroering. Die ommezwaai is het meest zichtbare resultaat van de stijgende druk die burgers overal in Europa uitoefenen.

• #TTIPLeaks: loog eurocommissaris Malmström in het parlement?

Greenpeace Nederland maakte 248 pagina’s vertrouwelijke documenten openbaar die als basis dienen voor de dertiende onderhandelingsronde over TTIP. Volgens de PVDA gaan de documenten in tegen de officiële beloftes die Europees commissaris Cecilia Malmström vorig jaar deed in het Belgische parlement. De linkse partij eist de stopzetting van de onderhandelingen en een nieuwe hoorzitting van Malmström voor de Kamer.

• PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees onder hoge bewaking naar geheime TTIP-kamers

“Een democratische farce. Transparantie van homeopathisch niveau”, zo noemt PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees de veiligheidsnormen die hij opgelegd kreeg toen hij dinsdagmorgen de teksten van het vrijhandelsverdrag TTIP ging inkijken.

• PVDA steunt groeiend verzet tegen beruchte vrijhandelsakkoorden

Terwijl in Europa miljoenen actievoeren tegen de vrijhandelsakkoorden TTIP en CETA, met de VS en Canada, vragen ook PVDA-volksvertegenwoordigers Raoul Hedebouw en Marco Van Hees in twee resoluties de definitieve verwerping van deze akkoorden.

• PVDA steunt beweging tegen TTIP: tijd om te luisteren naar volkeren in Europa

Het initiatief “Stop TTIP” overschreed de historische kaap van 3 miljoen handtekeningen. Zaterdag 10 oktober stapten 250.000 manifestanten door de straten van Berlijn en startten zo de actieweek tegen het TTIP, het vrijhandelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie.

• Borgerhout eerste TTIP-vrije zone in Vlaanderen

Het Antwerpse district Borgerhout heeft zich maandagavond 22 juni, tijdens de maandelijkse raadszitting, uitgeroepen tot eerste “TTIP-vrij” lokaal bestuur in Vlaanderen.

• Beweging tegen TTIP groeit: Europees Parlement stelt stemming uit, nu nog de onderhandelingen stoppen

De stemming over het TTIP in het Europees Parlement die vandaag 10 juni moest plaatsgrijpen, is uitgesteld. “Een voorlopige overwinning, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA. Het resultaat van een groeiende Europese beweging tegenover diegenen die dit verdrag een steun in de rug wilden geven.”

• TTIP: Handelscommissie Europees Parlement stemt tegen democratie

De Commissie voor internationale handel van het Europees Parlement stemde op 28 mei een resolutie waarin het niet enkel het vrijhandelsverdrag TTIP, maar ook het principe van privé-rechtbanken aanvaardt. Alleen consequent-links (GUE/NGL) en de Groenen stemden tegen.