"Dat wij de laatsten mogen zijn die moeten huilen.”

Webredactie

We werden deze maand juli telkens opnieuw geconfronteerd met blind geweld dat overal onschuldige slachtoffers maakte. Tegenover zij die enkel in haat geloven, is enkel solidariteit mogelijk.

Opnieuw een vreselijke aanslag. Dit keer vlakbij Rouen, in Frankrijk. Tegenover die haat, wil de PVDA een oproep tot solidariteit doen: “Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun naasten en iedereen die hen kenden. Het voortdurende geweld, in Frankrijk, in Duitsland, in Kaboel, in Bagdad … raakt ons allen. Dit is geen godsdienstoorlog, de leiders van IS en degenen die hen financieren in Saoedi-Arabië en de Arabische Emiraten, gebruiken godsdienst enkel om te verdelen en heersen. Net zoals anderen racisme en nationalisme gebruiken met hetzelfde doel.

Er moet een einde komen aan de handelsrelaties met hen die IS financieren, aan de leveringen van wapens. En er moet een einde komen aan het bombarderen van gewone burgers en kinderen in het Midden-Oosten. Dat is slechts propaganda voor IS. Laat ons degenen die haat en verdeeldheid zaaien, stoppen. Ze richten ravages aan.”

Burgemeester Hubert Wulfranc (PCF; Communistische Partij van Frankrijk) van Saint-Etienne-du-Rouvray verwoordde het zo in zijn ontroerende eerbetoon aan de slachtoffers in zijn gemeente: “Dat wij de laatsten mogen zijn die moeten huilen.”