De Griekse vlag van het sociaal verzet wappert van Dublin tot in Frankfurt

Marc Botenga

Een frisse wind waait door Europa. De Ieren vechten voor hun recht op water met Griekse vlaggen. In Spanje komen tienduizenden op straat tegen het Europese besparingsbeleid. En in Frankfurt protesteerden mensen uit zeventien Europese landen, waaronder België, tegen de opening van de dure ivoren toren van de Europese Centrale Bank.

Op zaterdag 21 maart protesteerden 80.000 Ieren tegen een nieuwe “waterbelasting”. Voorheen betaalden de Ieren een algemene belasting voor zowel water als andere diensten. In het kader van een economisch besparingsprogramma verplichten de Europese Unie (EU) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de Ieren nu om een specifieke extra waterbelasting in te voeren. De achterliggende bedoeling is om op termijn de watervoorziening te privatiseren. Zo’n waterbelasting zou de gezinnen gemakkelijk tussen de 278 en 584 euro meer voor water gaan kosten. Dat is een enorm bedrag voor een gemiddeld Iers gezin. En de Ieren komen dan ook in verzet. Een verzet dat gaat van kleine individuele daden zoals het weigeren van de installatie van nieuwe watermeters, tot grote betogingen.
Niet toevallig droegen vele Ieren zaterdag Griekse vlaggen mee. Ze beseffen immers maar al te goed dat hun strijd tegen het Europese besparingsbeleid dezelfde strijd is die de Grieken voeren. In een studie die de Franse krant L'Humanité kon inkijken, berekende de Duitse Hans-Böcker Stichting dat het Europese besparingsbeleid vooral de gewone Griek hard raakte. De 10% armste gezinnen verloren 86,4% van hun inkomen, tegenover 17% voor de 10% rijksten. De 50% armste gezinnen zagen tezelfdertijd hun belastingen stijgen met 337%.

Sociaal verzet in Spanje en in Frankfurt

Ook in Spanje kwamen dit weekend 20.000 mensen op straat achter de slogan “Brood, werk, een dak en waardigheid”. Want ook ik dat land sloeg het besparingsbeleid van de EU hard toe. Tussen 2012 en 2014 werd er 150 miljard bespaard. Bijna een kwart van alle Spanjaarden en de helft van alle jongeren tussen 16 en 25 zijn ondertussen werkloos. Deze week kwamen in veertig Spaanse steden nog duizenden studenten op straat tegen een nieuwe onderwijswet die volgens hen de financiering van de universiteiten in het gedrang brengt.

En dan was er natuurlijk het verzet tegen de nieuwe ECB-toren in Frankfurt. Op 18 maart liet het Europees sociaal verzet ook in Duitsland van zich horen. Aanleiding was de inhuldiging in Frankfurt van de nieuwe zetel van de Europese Centrale Bank (ECB). Comac, de jongerenbeweging van de PVDA, was erbij met onder meer Wouter Van Duffel en Sander Vandecapelle. Ze merkten er op dat de nieuwe massieve glazen toren van 185 meter symbool staat voor de Europese asociale dictatuur. De kostprijs van de toren liep uiteindelijk op tot 1,3 miljard euro. Daarmee had men niet alleen talloze Griekse dokters en leraars aan het werk kunnen houden, met zo’n budget zou de Griekse regering ook haar humanitair noodprogramma kunnen beginnen.
Vanuit zeventien verschillende landen kwamen activisten naar Frankfurt. Samen met de Duitse vakbonden en vele Europese linkse partijen riepen zij op tot breed en vreedzaam protest. Zij kwamen op voor een Europa waar het niet meer de winst zou zijn die de politiek dicteert. En weer waren er veel Griekse vlaggen te zien. Zij zijn stilaan het symbool geworden van het verzet tegen de besparingspolitiek. Een warme wind waait duidelijk door Europa. Solidair zijn betekent inderdaad samen strijden tegen deze asociale Europese Unie.