De halve waarheden en hele leugens van Turtelboom op Terzake

Webredactie

Minister Turtelboom ligt onder vuur over haar onpopulaire Turteltaks. Maandag mocht ze dat toelichten in het actuaprogramma Terzake. PVDA energiewatcher Tom De Meester keek ook… en had enkele bedenkingen, maar vooral ook tips.

Ze bestaan dan toch, de onverwachte verschijningen van de maagd Maria. Op Terzake probeerde energieminister Turtelboom maandagavond haar handen in de onschuld te wassen. Tijd voor een kleine factcheck.

"Het is allemaal de schuld van het gratisbeleid van mijn voorgangers."

Wel euhm... natuurlijk heeft ook Freya boter op haar hoofd. Maar Open Vld maakte tussen 2004 en 2009 wel deel uit van de regeringen-Leterme I en Peeters I die het 'gratisbeleid' hebben ingevoerd en de oversubsidiëring van grote zonneplantages hebben georganiseerd. CD&V en N-VA zwijgen vandaag als vermoord, maar waren er toen ook bij.

"Als iedereen naar Open Vld had geluisterd hoefden we nu geen Turteltaks te betalen."

Integendeel, dan betaalden we misschien 200 euro. Open Vld voerde in 2010 nog samen met Groen campagne tegen de versnelde afbouw van zonnepanelensubsidies.

"Het is een moeilijke beslissing, maar noodzakelijk."

Zucht. Als er een emissienorm bestond voor het uitkramen van onzin, dan zat Turtelboom daar vanavond vér boven. Van alle mogelijke oplossingen voor de zonneschuldenberg is de Turteltaks de minst rechtvaardige. Weg ermee!

En omdat we vanavond in een goede bui zijn geven we Turtelboom meteen ook drie alternatieven mee die wel rechtvaardig zijn.

Eén ding is duidelijk: vanzelf zal de Turteltaks niet verdwijnen. Tijd om op straat te komen. It's payback time!

Join us @ https://www.facebook.com/events/975998479128217/