De maat is vol: op 14 december allen samen tegen inleveringsregering

De regering verlaagde onze koopkracht, snoeide in onze pensioenen en lacht ons nu vierkant uit. Daarom roept de PVDA iedereen op om nu vrijdag 14 december mee actie te voeren. Rode hesjes, groene hesjes, gele hesjes, allemaal samen tegen deze inleveringsregering.

Kinderarmoede, stijgende werkdruk, hoge brandstofprijzen: daar valt de regering niet over. Integendeel, N-VA, Open Vld en CD&V steken hun middelvinger op naar gele hesjes die meer koopkracht eisen, klimaatbetogers die hun stem laten horen, en vakbondsmilitanten die opkomen voor eerlijke belastingen, hoger loon en een menswaardig pensioen.

“Koopkracht en klimaat, dat is onze prioriteit”, zei premier Charles Michel toen hij zijn nieuwe regering – zonder N-VA – voorstelde. Dat is de mensen gewoon in het gezicht uitlachen. Het is net zijn rechtse regering die bespaart op ons pensioen en die de btw op energie heeft verhoogd van 6 naar 21 procent. Wonen, water, energie: alles wordt duurder.

Schaamteloos

Minister Johan Van Overtveldt (N-VA) neemt zelf ontslag, maar krijgt wel nog twee jaar lang zijn loon van 10.000 euro per maand uitbetaald, plus twee voltijdse medewerkers.

Politici als Jo Vandeurzen (CD&V) strijken afscheidsvergoedingen op tot 428.000 euro. Pure zelfbediening! Alle klassieke partijen graaien mee, ook Vlaams Belang. De PVDA is de enige partij die het loon van alle ministers wil halveren.

Stop de sociale afbraak

“Voka is mijn baas”, zei Bart De Wever, en dus belooft de N-VA om alle rechtse maatregelen van de nieuwe regering-Michel II in het parlement mee goed te keuren. Vergis je niet! Langer werken voor minder pensioen, nul procent loonsverhoging en nieuwe besparingen: dat is de echte agenda van de N-VA.

De maat is vol. Stop de Voka-coalitie.

De PVDA eist:

• pensioen op 65 jaar
  • 6% btw op energie
  • recht op loonsverhoging
  • gratis en beter openbaar vervoer
  • miljonairstaks nu!

Versterk het sociaal verzet

De PVDA roept iedereen op om op vrijdag 14 december mee actie te voeren voor onze pensioenen en voor onze koopkracht.

Reacties

Weet je hoe ik het zou zien. Ik vind het belangrijk om terug naar de essentie van het leven te gaan....en dat is het leven zelf! Geen toren hoge winsten voor bedrijven maar produceren wat er nodig is om te leven. De mensen terug meer tijd geven voor wat belangrijk is en dat is het leven beleven! Maak een brood betaalbaar voor iedereen terug zoals vroeger door belasting en taxen te maken op luxe producten en niet die iedereen nodig heeft als basis! Maak de horeca terug betaalbaar door taxen en accijnzen te verminderen zodat we terug een sociaal leven kunnen krijgen. Geen mega winsten voor die bedrijven maar terug werken om te leven! Voor een verandering door zodat we gaan kijken welke jobs er in jou regio zijn en wie wil wisselen van job met iemand die dichter woont zodat we woon werk verkeer verschuiven en werken belangrijk maken en niet zo zeer de verdiensten! Zodat we ook woon werk verkeer inperken.... Iedereen een milieu vriendelijke wagen kan bekomen of fiets. Vb een Renault twizy 1 of 2 zitter dat klein compact en zijnig is en goed voor het milieu onze planeet! Zorg dat zulke dingen prioriteit krijgen! Huisvesting voor iedereen gelijk gesteld wordt. Allemaal hetzelfde krijgt voor een betaalbaar deel van je inkomsten. Gzs en elektriek zou daar door je belasting gratis mee kunnen inzitten! Dat zijn belangrijke zaken... De tijdsdruk terug schroeven zodat de mensen nog juist moeten werken voor wat ze als basis nodig hebben. Geen bedrijven die 24/24 7/7 hoeven te draaien om winsten te maken maar juist wat nodig is om te (leven) Geen 8u per dag werken maar met meerdere mensen minder uren doen zodat iedereen een sociaal leven kan leiden en het leven terug prioriteit wordt en niet het geld! Ik denk dat er anders gedacht moet worden en dat juist daar een regering mee bezig zou moeten zijn! En dit voor dezelde verloning als alle anderen omdat je dit met passie zou moeten willen doen met de intentie het leven van je volk te willen verbeteren optimaliseren.
Beyaert dit zou pas de naam beschaafde maatschappij waardig zijn
Om die reden ben ik voor een ander belastingsysteem. In plaats van arbeid te belasten moeten we aan de productiezijde gaan belasten. mede omdat arbeid minder belangrijk en noodzakelijk is in onze maatschappij. Men kan dit doen door progressieve netto winst belastingen, met de hoogste schaal van 95-100%. Voorbeeld een KBC maakt 3 miljard netto winst, dat is waanzinnig veel, en toch gaan ze overal besparen. Stel dat alles boven de 1 miljard netto winst aan 95% belast word dan word overdreven veel winst maken ontmoedigt. KBC zou dan de netto winst kunnen verlagen door hogere lonen, meer personeel, eventueel in combinatie met een kortere werkweek, groene investeringen. Of als KBC dit niet wil doen dan betalen ze gewoon 95% belastingen zodat de overheid het investeert. Ook voor de maakindustrie geld dit, er is steeds meer automatisering, dus via arbeid krijgt de overheid zeer weinig inkomsten. Dit komt omdat de maakindustrie het productiefst is maar deze is geautomatiseerd over verhuist naar lage loon landen en vervangen door een dienstensector. Deze is arbeidsintensief en is minder productief waardoor de lonen ook lager zijn en de staat minder inkomsten heeft. Om beter lonen in de dienstensector te hebben moet men de diensten of producten duurder maken maar omdat er te weinig mensen een goedbetaalde job hebben kan dat niet? Het is een negatieve spiraal die elkaar versterkt. Doordat te veel mensen in de dienstensector werken met een laag loon moeten de producten van de maakindustrie ook laag zijn, dus lage winstmarges en dus ook lagere lonen terwijl men hier net zeer hoge zou kunnen uitbetalen ten aanzien van de productiviteit. Enkel op de winsten bespaart men niet. Dus progressieve netto winst belastingen dwingt bedrijven anders te werken. Ook de personenbelasting moet terug echt progressief zijn. Wat is jaarlijks genoeg om in de schijf van 95% te vallen? 5 miljoen? 10 miljoen? Mensen mogen nog altijd rijk zijn, alleen minder dan nu zodat er een beter verdeling is. Als 1 land op zich kunnen we dat niet hard maken, maar de EU is de rijkste economie, deze kan bedrijven dwingen om zich hieraan te houden. Anders kan de EU dreigen met de producten en diensten te weigeren, als een Coca-Cola moet kiezen tussen belastingen betalen of geen producten verkopen in de EU, dan zal ze snel haar belastingen betalen. Jammer genoeg is de EU er voor het kapitaal, niet de bevolking. De gele hesjes zijn een beweging die in heel de EU het systeem kan door elkaar rammelen. Het zou tijd worden, wij zijn met meer.
Bonsoir, Je propose que nous montrons tous en plaçant une veste emblème déjà connu Exemple petite veste à l'antenne de sa voiture au porte bagage de son vélo peut importe créer un pins un badge. Pour moi c'est claire notre gouvernement joue au riche alors qui n'a pas le sous. Ce son toujours les même qui payent ceux qui ne savent pas faire autrement ces dépenses doivent cesser Bien à vous et tous ensemble les victimes de la mauvaise politique belge Willy quelques suggestions de revendication Pas de nouveaux avions taxe à 6% pour les produits énergétiques ce n'est pas un luxe Moins de politiciens richement payé revoir les pensions Arrêté les cadeaux aux entreprises etc., etc.