Foto Solidair, Karina Brys

De PVDA is de kampioen van de giften

Dirk Tuypens

De PVDA is in veel opzichten een buitenbeentje. Zo is er niet één andere partij die zo sterk kan bouwen op de steun van leden en sympathisanten. Ook jij kan nog helpen. Want we willen een onafhankelijke partij van en voor de mensen blijven, ook voor de federale en regionale verkiezingen van volgend jaar.

“Wij worden niet gesponsord door Electrabel of de grote banken en dat willen we ook niet”, zei Peter Mertens in het VTM-programma Jambers in de politiek. “Wij worden vooral gesponsord door onze leden. De PVDA is de partij die verhoudingsgewijs het meeste geld bij haar leden haalt. Ik ben daar superfier op.”

Dankzij jullie steun haalden we al 280.000 euro op voor deze campagne. Voor mei 2019 hebben we nog eens 320.000 euro nodig. We zitten dus al bijna op de helft! Alle kleine beetje helpen om vooruit te gaan.

We rekenen op onze leden en sympathisanten om een onafhankelijke partij van en voor de mensen te blijven.

Doe een gift en geef ons vleugels

Giftenkampioen

In 2014 ging 70% van alle giften aan politieke partijen naar de PVDA.

In campagnetijd kan de partij altijd extra rekenen op de gulheid van leden en sympathisanten. In 2014 ging 70% van alle giften aan politieke partijen naar de PVDA, wat de partij tot kampioen van de giften maakte. Bij de voorbije campagne voor de lokale verkiezingen werd ruim een kwart miljoen euro ingezameld.
Bouwend op de resultaten van oktober gaat de PVDA nu in rechte lijn naar de volgende uitdaging: de vertegenwoordiging in de parlementen versterken, ook vanuit Vlaanderen met Peter Mertens.

Eenvoudig en gezellig

Kilo’s mosselen en spaghetti werden geserveerd om de campagne te spijzen.

De liefde van leden, militanten en sympathisanten voor hun PVDA wil ook wel eens door de maag gaan. Er werden in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen dan ook flink wat kilo’s mosselen en spaghetti geserveerd om de kas te spijzen. Met het mooie nazomerweer kon op heel wat plaatsen ook de barbecue aangestoken worden. Geen exclusieve diners aan 500 euro per persoon, zoals Kris Peeters dat graag doet, maar eenvoudige en vooral gezellige momenten. Alle steunactiviteiten bij mekaar leverden zo’n 75.000 euro op. De rest van het verzamelde bedrag waren pure giften. Gemiddeld doneerden mensen 120 euro.

Steunen op een brede basis

De grote, klassieke partijen krijgen doorgaans de kriebels van het woord subsidie. Maar als het over de geldstroom naar hun eigen kas gaat, is die allergische reactie plots ver weg. “Partijen als Open Vld en N-VA zijn voor de ontvetting van de staat op alle mogelijke manieren, behalve als het over partijfinanciering gaat”, zei Peter Mertens bij Jambers.
De PVDA is een buitenbeentje. De partij ontvangt maar 1% van alle partijdotaties. Bovendien ontzeggen de establishmentpartijen ons ook een deel van waar we recht op hebben. De Vlaamse stemmen voor de partij tellen ze niet mee in de berekening van de dotatie.

We kiezen er principieel voor om een partij te blijven die kan steunen op een brede basis van mensen die allemaal een beetje willen bijdragen. Dat deed bijvoorbeeld ook Bernie Sanders in zijn campagne tegen Hillary Clinton. Hij werd de kampioen van de giften van 20 dollar. Op die manier wil de PVDA onafhankelijk blijven van de subsidiekraan en sterk op eigen benen staan.

Eigenzinnig en rebels: doe een gift en geef ons vleugels

Een gift aan de PVDA is niet zomaar een duit in het zakje. Het is een engagement. Een bewuste keuze om de vleugels van de partij meer slagkracht te geven. Ook voor de federale en regionale verkiezingscampagnes van volgend jaar hebben we dat positieve engagement van heel veel mensen nodig, zodat we ook dan op onze eigenzinnige en rebelse manier naar nieuwe overwinningen kunnen gaan. De PVDA blijft immers de partij die steunt op de mensen.

Ik wil een gift doen