Foto Solidair

De PVDA steunt de brede beweging voor een socialer beleid

De nationale stakingsdag lijkt een groot succes te zijn in Limburg. Vijfenzestig leden en sympathisanten van de PVDA brengen solidariteitsbezoeken aan 70 zonepiketten en 120 bedrijfspiketten in de provincie. "Opvallend veel  bedrijfsterreinen die volledig stil liggen", aldus Kim De Witte, voorzitter van de linkse partij in Limburg. "Ook heel wat mensen aan de piketten die voor de eerste keer mee staken, omdat ze een duidelijk signaal willen geven aan de regering Michel – De Wever”.

Grote zonepiketten zijn er in het Noorden van de provincie (aan het Nolimpark, het Kristalpark, Lommel-Kattenbos en Lommel Maatheide, aan de kanaalzone in Bree), in het Westen van de provincie (aan de afrit van de autostrade in Houthalen, aan de industrieterreinen in Herk-de-Stad, Zolder, Beringen en Tessenderlo), in Genk Zuid (Aperam, Ford en toelevering), Genk Noord (Essers, Genco), het Maasland (de metaalindustrie rond Oude Bunders en Lanklaar) en in het Zuiden van de provincie (bedrijventerreinen in Sint-Truiden, Brustem, Tongeren-Oost en Tongeren-Overhaem).

Niet alleen de werknemers uit de industrie zijn boos. Ook in de KMO zone in Diepenbeek wordt gestaakt, de Corda Campus in Hasselt, de grote ziekenhuizen in Genk (ZOL) en Hasselt (Virga Jesse). Zelfs in rusthuizen, zoals het Prinsenpark in Genk, in kleinere scholen, zoals de Zonnewijzer in Zonhoven en op het provinciehuis in Hasselt wordt er gestaakt.

“Iedereen die zijn inkomen uit arbeid verdient, wordt getroffen door de besparingen van deze regering. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de staking zo breed gedragen wordt", aldus Raoul Hedebouw, verkozene van de PVDA in de Kamer, die voor deze gelegenheid naar Limburg is afgezakt.

Deze politiek dient de gewone man niet. Een alternatief beleid is broodnodig en perfect mogelijk. Onze leden en sympathisanten gaan rond met een petitie aan de piketten over ons wetsvoorstel rond de miljonairstaks, dat is een jaarlijkse taks van 1 procent op vermogens boven de 1 miljoen euro, gezinswoning niet inbegrepen. Zowat iedereen ondertekent deze petitie meteen. Een miljonairstaks treft slechts 2 procent van de (allerrijkste) gezinnen in België. Deze gezinnen zullen er geen boterham voor laten. Maar de taks kan wel 8 miljard euro per jaar opbrengen. Dat geld kan dan gebruikt worden om te investeren in sociale en energiezuinige woningen, in onderwijs, in openbaar vervoer, in ouderenzorg, .... Allemaal essentiële behoeften, waar investeringen noodzakelijk zijn. Allemaal nieuwe jobs, die deze investeringen kunnen opleveren.

"De mensen begrijpen de keuze van deze regering niet", zo vervolgt De Witte. “Het is duidelijk dat verder besparen op ons loon, ons pensioen, ons kindergeld, … de economie nog meer zal vertragen. Het is bovendien absurd om ouderen langer te laten werken terwijl jongeren hopeloos op zoek zijn naar een baan. Het is  tot slot ongehoord om te knippen in budgetten van jeugdvereningen, vrouwenorganisaties, straathoekwerkers, ... De samenleving heeft net nood aan meer van dat soort projecten."

De actie van de vakbonden krijgt steun van vele studenten aan de hogescholen en de Universiteit van Hasselt. Uit een peiling van Comac, de jongerenafdeling van de PVDA, blijkt dat negen op de tien studenten in Hasselt niet moeten weten van een verhoging van het inschrijvingsgeld. De actie van de vakbonden krijgt ook steun uit het bredere middenveld, dat zich verenigd heeft in het burgerinitiatief Hart boven Hard. De Limburgse afdeling van Hart boven Hard organiseert vandaag een optocht in Hasselt. “Waar winst het haalt van waarde, wordt verlies het resultaat”, zo luidt het devies, waaronder een brede waaier aan organisaties en verenigingen zich zullen scharen.

“Deze regering luistert vooral naar Voka en het VBO. Maar vandaag laten tienduizenden gewone mensen hun stem horen, samen met honderdduizenden mensen in de rest van het land. Dat is een duidelijk signaal”, aldus Hedebouw. “De regering kan maar beter luisteren. Zoniet raak ze haar democratisch draagvlak volledig kwijt. Aan de piketten is de bereidheid om door te gaan met een nieuw actieplan, indien de regering haar maatregelen niet wijzigt, duidelijk aanwezig.”