Foto Solidair

De PVDA steunt de staking in Limburg en bezoekt 80 piketten

Kim De Witte

De PVDA geeft haar volle steun aan het sociaal verzet tegen het rechtse beleid van de regering. Vijftien groepjes van verkozenen en actieve leden van de linkse partij bezoeken vandaag maar liefst 80 piketten aan bedrijven en kruispunten in midden, Noord, Oost-, Zuid- en West-Limburg (zie de gedetailleerde lijst hieronder).

"Uit een eerste feedback van de bezoeken blijkt dat de staking in heel wat bedrijven goed wordt opgevolgd", aldus Kim De Witte, voorzitter van de PVDA in Limburg. “Er staan grote piketten aan de industriezone in Genk Zuid, aan Tessenderlo Chemie, aan de grootste bedrijven in en rond Hasselt, aan de metaalbedrijven in Maasmechelen, op het kruispunt Shurhovenveld in St.-Truiden, ...  Alle activiteiten liggen stil bij Ford, Aperam, Jaga, Ineos,  Borealis, Bandag, Vasco, ... Niet alleen in de industriële sector, maar ook bij de gevangenis in Hasselt, bij het Vlaams Administratief Centrum, bij de stad Genk, bij de ziekenhuizen Virga Jesse en het ZOL, bij verschillende scholen en bij tal van KMO's wordt de staking opgevolgd."

De boosheid tegen het asociale beleid van deze regering zit duidelijk diep. "De motieven voor de staking die het meest circuleren aan de piketten zijn: de afbraak van het brugpensioen, de indexsprong en de daling van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd. Wat ook veel woede opwekt is de stijging van de facturen voor water en energie en de afbouw van de woonbonus.”

"Wat opvalt", alsnog De Witte, "is dat steeds meer actievoerders de keuzes van deze regering uitdrukkelijk in vraag stellen: 'Waarom moeten wij inleveren, terwijl Belgische multinationals ongestraft miljarden euro’s aan belastingen kunnen ontduiken in Luxemburg?', 'Waarom moet er bespaard worden op onderwijs, als we 6 miljard uitgeven aan nieuwe bommenwerpers?', 'Waarom moet ik werken tot 67, als mijn kinderen thuis zitten zonder werk?' "

Er zijn vele redenen om deze staking te steunen. Er is een immense nood aan stabiele tewerkstelling. Volgens de VDAB telt Limburg negen werkzoekenden per beschikbare job. Meer cadeaus aan bedrijven en meer gebakken-SALK-lucht gaat dat probleem niet oplossen. Er is een alternatief: activeer de grote vermogens, laat beursspeculanten correcte belastingen betalen en pak de zware fiscale fraude aan. Investeer die inkomsten in projecten waar werk uit voortvloeit en nood aan is, zoals sociale en energiezuinige woningen.

Deze regering luistert vooral naar Voka en het VBO. Maar vandaag laten duizenden Limburgers hun stem horen, samen met duizenden mensen uit Antwerpen, Henegouwen en Luxemburg. Dit is een belangrijk signaal. Het toont aan dat deze regering haar democratisch draagvlak kwijt raakt. Democratie is meer dan één keer verkiezingen om de vijf jaar. Een sterke, democratische tegenbeweging is in opbouw.