Het stakende Ryanairpersoneel in Zaventem. (Foto Solidair, Jan Dereymaeker)

De stakers bij Ryanair: nog kleurrijker dan onze Rode Duivels en minstens even strijdbaar

Toen O’Leary, de grote baas van Ryanair, een staking van zijn personeel in Portugal brak, aarzelde het cabinepersoneel niet. Ze startten een Europese staking. Een getuigenis vanop de luchthaven van Zaventem.

In Zaventem deed 90% van het personeel mee aan de staking. Hoewel sommigen onder hen nog maar 4 maanden bij Ryanair werken, hebben ze nu al de strijdvaardigheid van een ervaren vakbondsman. Hoe is het zover kunnen komen? Wat zijn de eisen? Hoe moet het nu verder?

Een maandloon van 800 euro

Van het personeel dat voor Ryanair werkt met Zaventem als vertrekplaats, zijn er slechts twee Belgen. Hun andere collega’s komen uit Slovakije, Roemenië, Spanje, Portugal, Italië … En er is zelfs een Argentijn, een Congolees en iemand uit Senegal bij. Nog kleurrijker dan onze Rode Duivels en minstens even strijdbaar. Bovendien zijn sommigen onder hen nog maar enkele maanden in dienst. Toch vindt iedereen dat het zo niet verder kan: “We vliegen graag, we willen de passagiers goede service bieden, maar we willen ook respect van onze bazen. Sommigen van ons krijgen op het einde van de maand een loonbriefje met maar 800 euro!”

Ziek zijn bij Ryanair is net of je een misdaad hebt begaan.

Als je bij Ryanair werkt en je bent ziek, moet je dat komen melden bij Ryanair zelf in de crew room. Als je meer dan 2 dagen ziek bent, moet je een doktersbriefje hebben, maar je wordt niet betaald … Zo vertelde Angelo, een Italiaanse steward, dat hij zeven weken in Barcelona heeft gezeten met een verbrande voet. Enkel zijn hotel werd betaald. Loon, daar moest hij niet op rekenen. Net alsof we 100 jaar terug in de tijd zouden gaan.

Iedereen kent iedereen

De staking werd in Zaventem goed opgevolgd. 75% van de vluchten werd geschrapt en degenen die niet werden “gecanceld” moesten ook aan de grond blijven, omdat er niet genoeg cabinepersoneel beschikbaar was.

Een Portugese steward vertelt dat “de meeste werknemers een telefoontje hadden gekregen in de loop van de week om bij te springen. Maar ze weigerden hierop in te gaan. We worden immers fel onderbetaald. Enkel de vlieguren worden betaald, dat is dan bijvoorbeeld zes uur, terwijl we soms meer dan tien uur van huis zijn!”

De meeste werknemers wonen in Zaventem waar ze een appartement of huisje huren met 2, 3 of 4 collega’s. Dat heeft heel wat nadelen, maar ook het grote voordeel dat iedereen iedereen kent. De 90 werknemers van het cabinepersoneel kennen elkaar goed en spreken onderling Engels.

Passagiers tonen veel begrip

De staking begon heel vroeg in de ochtend in de vertrekhal, waar het stakende personeel een brief uitdeelde aan de reizigers. Titel van de brief: “Wat Ryanair zegt en wat wij jullie te zeggen hebben”. De passagiers die naar de bagagecontrole wandelen, hebben veel begrip voor de staking. Enkele reizigers vragen waarom hun vlucht niet kan doorgaan. Het personeel vertelt hen dat niet zij, maar Ryanair deze staking heeft gewild, door niet te willen onderhandelen. Er is heel veel pers aanwezig en meer en meer personeel wil openlijk getuigen over de mistoestanden. “Ons uurrooster wordt vaak op het laatste moment gewijzigd,” vertelt een Italiaanse steward. “Wat we vragen is respect en een vakbond die onze belangen behartigt in het land waar we wonen, en voor ons is dat België”. De meeste stewards en stewardessen spreken hun sympathie uit voor de vakbond die hen steunt, CNE en LBC, de Christelijke bediendenbonden.

Solidariteit over de grenzen heen

In Zaventem kwam een delegatie van Brussels Airlines haar steun betuigen: “Bij ons is net hetzelfde aan het gebeuren met de overname door Lufthansa. Eurowings is er de lagekostenmaatschappij en het moet altijd sneller en goedkoper. Ook bij ons is de verloning een belangrijk item op de onderhandelingstafel.”

Het unieke aan deze staking is de pan-Europese solidariteit. Ze wordt gedragen door cabinepersoneel dat nog nooit gestaakt heeft en vaak geïntimideerd wordt. Niet enkel in Zaventem was de staking een succes. Ook in Charleroi, Italië, Portugal en Spanje bleven heel wat vliegtuigen aan de grond.

Het is uitkijken naar de reactie van Ryanair. Maar het cabinepersoneel is vastberaden. Ze spreken ronduit over een Europese vakbond, over de sociale rol van Europa en over een volgende staking. “Niet te lang wachten”, zegt een Portugese steward.