Foto Solidair

“Derde maandagstaking geslaagd: mooie aanzet voor algemene staking van 15 december”

“Na de 120.000 betogers van 6 november en de twee vorige stakingsmaandagen, is deze derde stakingsmaandag de democratische uitdrukking van een diepgaande nationale en interprofessionele beweging van verzet tegen de regering-Michel-De Wever. De vastberadenheid om de krachtmeting met de regering te winnen, is duidelijk aanwezig”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens,

“Na de 120.000 betogers van 6 november en de twee vorige stakingsmaandagen, is deze derde stakingsmaandag de democratische uitdrukking van een diepgaande nationale en interprofessionele beweging van verzet tegen de regering-Michel-De Wever. Het verzet nam de afgelopen weken steeds meer uitbreiding in steeds meer lagen van de bevolking. Het centrum van het land ligt vandaag zo goed als volledig lam en de vastberadenheid om de krachtmeting met de regering te winnen, is duidelijk aanwezig”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens, vanochtend op bezoek bij de stakingspiketten aan de nationale luchthaven, de VRT-RTBF, de NMBS en Audi in Vorst.

Door de staking lag heel het openbaar vervoer in het centrum van het land plat: bij de NMBS, bij de MIVB, TEC en De Lijn. Op de nationale luchthaven in Zaventem is er duidelijk minder activiteit en Brucargo ligt volledig stil. Alle grote bedrijven liggen plat, van Audi tot GSK, van AB InBev tot Heytens, maar ook veel kleine en middelgrote ondernemingen waar vaak voor het eerst sinds twintig of dertig jaar wordt gestaakt.

Ook de VRT en de RTBF staken. Ze zenden een minimumprogramma uit. Aan de voornaamste invalswegen naar de hoofdstad zijn er “filterblokkades”: het verkeer richting Brussel leek vanmorgen sterk op dat van een zondag. Nijvel was grotendeels geblokkeerd. Nooit eerder kreeg Waver, de stad van de eerste minister, het bezoek van zoveel betogers.

Zowel in Vlaams- en Waals-Brabant als in Brussel staken talrijke grootwarenhuizen, scholen, gemeentelijke en gewestelijke administraties, banken en zelfs rusthuizen en ziekenhuizen. En, wat zelden gebeurt, zelfs een aantal grote hotels in het stadscentrum van Brussel, zoals de Amigo en Hotel Metropole. De Nieuwstraat in Brussel ligt er praktisch verlaten bij. En bij de bedrijven die nog niet staken, verzekert men ons dat ze op 15 december wel mee zullen doen.

“Deze maandagstakingen vormen een geslaagde algemene repetitie voor ‘de première’, de staking die nu al de meest algemene en best opgevolgde staking op nationaal niveau belooft te worden sinds dertig jaar”, verzekert Peter Mertens.

We kunnen de omvang ook aflezen van de steun die de beweging krijgt van socioculturele verenigingen en organisaties, van de studenten, van de cultuursector, van werkende mensen zonder papieren en zelfs van een aantal zelfstandigen. Het burgerplatform Hart boven Hard, dat meer dan 1.000 verenigingen groepeert tegen de bezuinigingen die de Vlaamse regering oplegt, organiseerde vandaag een fietstocht langs de stakingspiketten in Brussel en in Leuven. In alle grote universiteiten in het centrum van het land, van de ULB tot de KUL, van de UCL tot de VUB, was de staking voelbaar, dikwijls met de steun van groepen van studenten. En een aantal Brusselse winkeliers toonden zelfs hun solidariteit door een affiche: “Ik steun de koopkracht, ik steun de staking”.

84% van de bevolking voor een vermogensbelasting: massale volkssteun voor een van de belangrijkste eisen van de stakers

Overal zien we bij de stakers dezelfde eisen terugkomen: “We horen overal dat de mensen niets willen weten van een verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd tot 67 jaar, noch van een verlenging van de eindeloopbaan. ‘Later met pensioen gaan, doet de deur dicht voor jongeren’, is iets wat we telkens weer horen. Maar ook van de andere lijntjes in de regeringsverklaring van Michel-DeWever wil men niets horen, ook niet van een indexsprong of ontmanteling van de openbare diensten”, aldus nog Peter Mertens.

“84% van de bevolking is voor een vermogensbelasting. Zo blijkt uit een opiniepeiling. Dat bewijst dat er een groot draagvlak is voor een belangrijke eis van de stakers: een miljonairstaks. En die eis leeft ook bij de kiezers van de N-VA en de liberalen. Het bewijst hoezeer deze regering die weigert om ook maar enige ernstige belastingsheffing op kapitaal in overweging te nemen, haar politieke legitimiteit aan het verliezen is.”

Ja, staken is een vorm van democratie.

De PVDA-voorzitter protesteert tegen de herhaalde kritieken van schaduwpremier De Wever op de ‘politieke stakingen’ en tegen de plannen – onder meer het nieuwe wetsontwerp van de MR over ‘het recht op werk’ – die het stakingsrecht willen beperken: “Wel vreemd dat een regering die jobs in de openbare sector vernietigt, die jacht maakt op werklozen en die een beleid voert dat ons land nog dieper in de recessie doet wegzakken, het ‘recht op werk’ ontdekt en verdedigt op het ogenblik dat er stakingen zijn. De werkelijkheid is dat de stakers hun recht op staken uitoefenen om het recht op werk te verdedigen, het recht op duurzaam werk voor iedereen. De werkelijkheid is dat de stakers elke dag weerstand moeten bieden aan de toenemende druk van de patroons die hen willen verhinderen om te staken. Ja, staken is een vorm van democratie. Als het voor de werkende mensen niet meer gaat, moeten ze, ook tussen twee verkiezingen in, de mogelijkheid hebben om hun stem te laten horen en zaken te doen veranderen.”

“Deze regering heeft een serieus probleem met de democratie”, besluit Mertens. “Ze is duidelijk niet bereid te luisteren naar de bevolking die al een maand lang overal in het land op allerlei manieren haar stem laat horen. En die dynamiek zal niet stoppen door in de kerstvakantie via programmawetten de asociale maatregelen door te duwen. Als de regering potdoof blijft voor zoveel verzuchtingen, zal de korte winterpauze slechts gebruikt worden om energie bij te tanken en de beweging verder te verbreden. Tot de regering haar plannen intrekt en ernstig wil luisteren naar de stemmen uit de samenleving.

Als deze regering het hard wil spelen, blijven slechts twee keuzes over. Ofwel ontbindt de beweging de regeringspolitiek, en wordt de druk zo groot dat er van onderuit een andere politieke koers wordt opgelegd. Ofwel ontbindt de regering de samenleving, dan breekt ze de ruggengraat van de vakbonden, en dan maakt ze elke sociale en ecologische onderstroom monddood. Dan verkiest de regering zelf een ander soort samenleving, een Thatcheriaanse versie zonder inspraak en met een enorme polarisatie tussen arm en rijk. Dat is het wat Bertolt Brecht ooit noteerde: 'Ware es da Nicht doch einfacher, die Regierung Löste das Volk auf und Wählte ein anderes?' De inzet is groot. Laten we hopen dat de eerste optie het wint.”

De PVDA bezocht vandaag meer dan 320 stakingspiketten, in totaal de voorbije drie maandagen aan meer dan 1.200

“Met de PVDA willen we ons hiervoor inzetten. Meer dan 270 leden brachten vandaag een bezoek aan meer dan 320 piketten in Brussel en Vlaams- en Waals-Brabant. De voorbije drie maandagen samen brachten we een bezoek aan meer dan 1.200 piketten. Overal werden we warm onthaald. Er is een groeiende belangstelling voor ons alternatief. Wij kiezen voor overheidsinvesteringen in plaats van besparingen, voor het belasten van een minderheid van superrijken in plaats van zwaardere lasten voor de overgrote meerderheid”, stelt Raoul Hedebouw, woordvoerder van de PVDA en volksvertegenwoordiger. Ook hij was vanmorgen aanwezig aan de piketten in Brussel en in de namiddag in Waver. “Wij zetten onze tournee verder om het hele land te mobiliseren: de komende dagen zullen Peter Mertens, Marco Van Hees en ikzelf het woord voeren op verschillende avonden van de PVDA, naast belangrijke sprekers die het sociaal verzet vertolken: syndicalisten, figuren uit de cultuursector of de socioculturele wereld…”

Peter Mertens zal deze week nog aanwezig zijn op de avond in Mechelen (9/12) en Roeselare (12/12); Raoul Hedebouw in Charleroi (11/12) en Luik (12/12); Marco Van Hees in Namen (10/12).

Persdienst PVDA