Foto : Cafébabel Bruxelles/Flickr

#Desocialelente: Op de afspraak om de gang van zaken te veranderen

Je hebt genoeg van het beleid van de regering? Je droomt van een solidaire wereld, een rechtvaardige en democratische toekomst? #Desocialelente nodigt ons uit op een aantal afspraken om de gang van zaken te veranderen.

De regering zakt verder weg in haar antisociaal beleid van cadeaus aan de rijken en besparingen voor alle anderen. In de komende maanden wil de regering haar indexsprong doorvoeren en beslissen over het optrekken van de pensioenleeftijd tot 67 jaar.

Wij zijn met velen om deze helse logica te verwerpen. Een logica die ons verarmt terwijl bankiers en speculanten de champagnekurken laten knallen. Vele burgerinitiatieven, vakbondsmobilisaties en stakingen hebben al druk gezet op de regering. Ze was nooit eerder zo kwetsbaar. De stemming over de indexsprong moest worden uitgesteld. Vele maatregelen werden nog niet doorgevoerd. In sommige dossiers moest de regering zelfs al deels een stap terugzetten.

Het verwerpen van de ontmanteling van de openbare diensten en een fiscaliteit die de grote fortuinen treft, staan voor ons centraal in het debat. Onze acties en de sociale beweging kunnen de regering voorgoed doen wijken. Op voorwaarde dat we met velen aanwezig zijn op de verschillende afspraken van de sociale lente. Er zijn nog veel mobilisaties gepland. In het bijzonder in de volgende week. De aangekondigde staking van de openbare diensten op 22 april zou ook maar een voorsmaakje kunnen zijn van wat nog zal volgen. Het woord staking wordt door syndicalisten steeds vaker in de mond genomen.

De afspraken

Zondag 29 maart - 13h00 - Brussel Noordstation
De Grote parade van Hart Boven Hard / Tout Autre Chose. Parade van burgers, kunstenaars, verenigingen,... om aan de alarmbel te trekken en iets totaal anders te eisen. "De Grote Parade van Hart boven Hard en Tout autre Chose wil iedereen verenigen die zich zorgen maakt over de marsrichting van het huidige beleid. Samen strijden we voor een gezonde en solidaire samenleving met gelijke kansen en zuurstof voor alle mensen."

Maandag 30 maart - 10h30 - Brussel - Luxemburgplein

Vakbondsmanifestatie in gemeenschappelijk front tegen de regeringsmaatregelen. Een oproep van de vakbonden van Brussel en Brabant.

Dinsdag 31 maart - 18h00 - Kortrijk - Parking de Appel

Vakbondsmanifestatie in het centrum van Kortrijk.

Woensdag 1 april

· Mechelen - 10h30 - centraal station Mechelen : provinciale manifestatie Antwerpen in gemeenschappelijk vakbondsfront

· Luik - 11h00 - Kiosk Parc d'Avroy: provinciale manifestatie Luik in gemeenschappelijk vakbondsfront

· Charleroi - 10h00 - Esplanade de la Gare de Charleroi Sud: provinciale manifestatie provincie Henegouwen in gemeenschappelijk vakbondsfront