"Dit is geen taxshift, maar een taxlift op de kap van de gewone mensen"

"Dit is een totaal onrechtvaardige taxshift", reageert Peter Mertens, "De regering geeft een taxcut van 2 miljard euro cadeau aan de bedrijven, en wij betalen de rekening door hogere taksen op elektriciteit, diesel, tabak en drank. Onder het mom van ecofiscaliteit en gezondheidsmaatregelen snijdt de regering in de koopkracht van de bevolking. Dat is geen taxshift, maar een taxlift op de kap van de gewone mensen.

Alles wordt duurder, terwijl de lonen door de indexsprong geblokkeerd blijven. Deze factuurregering verschuift de lasten van de vermogenden en multinationals naar de gezinnen, de werkende mensen, de kleine zelfstandigen en de meest kwetsbaren in deze samenleving. Dat is onrechtvaardig."

De PVDA verzet zich fel tegen een verhoging van de btw op elektriciteit van 6% naar 21%. "Energie is een basisbehoefte, geen luxe. Wij hebben indertijd meer dan 200.000 handtekeningen opgehaald om de btw te verlagen naar 6%. Dat de regering de btw opnieuw verhoogt, is onaanvaardbaar. De btw-verhoging komt bovenop de afschaffing van de gratis stroom en de nieuwe Vlaamse 'Turteltaks' op elektriciteit. In totaal stijgt de elektriciteitsfactuur met 40 procent, een nooit geziene prijzenschok die heel de bevolking treft, onze stroom tot de duurste maakt van alle buurlanden en de energiearmoede doet toenemen."

“De nieuwe lastenverlagingen ondermijnen de sociale zekerheid”, vervolgt Peter Mertens. "De cadeaus van de regering aan de werkgevers slaan een gat van 2 miljard euro in de sociale zekerheid. Wie gaat dat betalen? De cadeaus die de regering vandaag uitdeelt aan de bedrijven, leiden morgen tot nieuwe besparingen op onze pensioenen en onze gezondheidszorg."

"De gewone mensen betalen de rekening, maar multimiljonairs blijven buiten schot", zegt Peter Mertens nog. "Dat is hallucinant. De aangekondigde speculatietaks van nauwelijks 28 miljoen euro is lachwekkend. De taks is alleen van toepassing op aandelen die binnen de 6 maanden verhandeld worden en kan gemakkelijk omzeild worden. Dit is geen taxshift die het geld gaat halen bij de sterkste schouders. Waar blijven de beloftes van de N-VA om "elk voorstel dat de 1 procent rijksten doet bijdragen zonder reserve en met enthousiasme te steunen"? Het is hoog tijd voor een echte, rechtvaardige taxshift, een miljonairstaks, die de lasten op de sterkste schouders legt in plaats van bij de gewone bevolking."

"Wij laten het hier niet bij", zegt Peter Mertens. "Dit is een asociaal en onrechtvaardig begrotingsakkoord. Wij zullen mobiliseren. Afspraak in Brussel op 7 oktober tegen deze factuurregering."