Diversity In Antwerp City: voor een stad zonder racisme en politiegeweld

Na de gruweldaden van Antwerpse politieagenten die vluchtelingen en mensen zonder papieren met geweld afpersten, wil PVDA-voorzitter Peter Mertens volledige klaarheid. Hij roept op om mee een signaal te geven voor een stad zonder racisme en politiegeweld.

“Mijn gedachten zijn vooral bij de slachtoffers van de afpersing, de willekeur en het geweld door de Antwerpse politieagenten”, reageert PVDA-voorzitter en Antwerps gemeenteraadslid Peter Mertens. “Er zijn geen woorden voor dit racistische machtsgeweld tegen de allerzwaksten.”

Woensdag 16 maart werden vier agenten van het Antwerpse politiekorps opgepakt. Ze zouden vluchtelingen en mensen zonder papieren hebben afgeperst. Ondertussen doen in de media al verhalen de ronde dat de praktijken al lang aan de gang zijn, dat er nog agenten bij betrokken zijn, dat de agenten met hun roofbuit dure plezierreisjes maakten …

In de Antwerpse gemeenteraad eiste Peter Mertens al twee keer een volledige doorlichting van het Antwerpse politiekorps. Tijdens een scherp debat over politiemisbruik zei burgemeester Bart De Wever drie weken geleden nog: “De politie gaat zelden in de fout.”

Toen Mertens hem vroeg het onderzoek naar de klachten af te wachten alvorens in de pers te reageren, snauwde hij de PVDA-fractieleider toe: “U gaat mij niet doen zwijgen, mijnheer Mertens.”

Als je Rambo-taal spreekt krijg je ook Rambo’s

Peter Mertens pleit voor een onafhankelijk onderzoek van de politie: “Zowel rond geweld als rond racisme. Dit moet structureel worden aangepakt, zodat ook de meerderheid van de agenten die wél correct hun werk doen ook klaarheid krijgen waar en bij wie het misloopt.”

“Als je Rambo-taal spreekt krijg je ook Rambo’s”, schreef erevrederechter Jan Nolf op Knack.be. Hij verwees daarbij naar de medeverantwoordelijkheid van burgemeester De Wever. Iets waar Mertens zich bij aansluit: “Die cover-up moet stoppen, want die zorgt voor een vals immuniteitsgevoel van machtsdragers die uit de bocht gaan.”

Peter Mertens: “Er moet een volledig onafhankelijk onderzoek komen naar de feiten. Maandag 21 maart volgt het debat in de gemeenteraad. En op 15 mei kunnen we allemaal mee het signaal geven op Diversity in Antwerp City voor een stad zonder racisme en politiegeweld, een stad vol solidariteit.”

Klik hier voor meer info over Diversity in Antwerp City.