Rood = bruin? “Integendeel! Communisten waren de motor in het verzet tegen het nazisme en verzetsstrijders uit de jaren veertig vind je nu onder andere op de PVDA-lijsten”, zegt het Anti-Fascistisch Front. (Foto Solidair, Frank Sonck)

Een wereld van verschil

David Pestieau

“Voor mij is er geen verschil tussen PVDA en Vlaams Belang. Alleen is Peter Mertens een stuk handiger dan Filip Dewinter.” Dat vertelt Noël Slangen, de man achter de communicatie van de Open Vld, in De Standaard (19/1). Hij praat bijna letterlijk na wat Bart De Wever nu al wekenlang ventileert.

Het wringt heel duidelijk bij rechts dat de PVDA aanslaat als een populaire linkse factor, met een maatschappijvisie die het extremisme van de vrije markt afwijst. Het steekt speciaal dat de PVDA in het district Borgerhout samen met Groen en de sp.a het beleid voert.

Veel mensen – die daarom nog geen marxisten zijn – tonen zich nochtans tevreden: de PVDA zorgt voor zuurstof in de politiek. “De PVDA vertolkt als enige een klassieke linkse stem in het debat over socio-economische thema’s”, zegt ombudsman Tom Naegels van De Standaard. “Daarmee levert ze een waardevolle bijdrage aan het politieke debat. Ik denk dat we daar blij om moeten zijn.”

Een bepaald rechts ergert zich aan zo’n inhoudelijk debat. Het wil het nationalistische en/of liberale project liefst niet in vraag gesteld zien. Curieuze democraten! Liever de PVDA verketteren met de oude dooddoener: marxisme = fascisme.

Het wringt bij rechts dat de PVDA aanslaat als een populaire linkse factor, met een maatschappijvisie die het extremisme van de vrije markt afwijst

Rood = bruin, het cliché werd voor het eerst vlak na de oorlog bovengehaald door… de fascisten zelf om zo, in het klimaat van de Koude Oorlog, eerherstel te kunnen krijgen. Filip Dewinter deed niet anders toen hij op de Nieuwjaarsreceptie van het Vlaams Belang zei: “Het kan geen toeval zijn dat er slechts enkele letters verschil is tussen PVDA en NSDAP.”

Het Anti-Fascistisch Front reageerde: “Wij hebben de PVDA nooit zien koketteren met de NSDAP van Adolf Hitler. Integendeel! Communisten waren de motor in het verzet tegen het nazisme en verzetstrijders uit de jaren veertig vind je nu onder andere op de PVDA-lijsten. In het maandblad van het Vlaams Blok werd wél een voorstel gepubliceerd om de propaganda-afdeling van de partij om te dopen tot Nationaal Secretariaat Dienst Algemene Propaganda, afgekort NSDAP.”1

Thomas Mann, de grote Duitse auteur, wist het al: “Het marxisme gelijkstellen met het nazifascisme getuigt in het beste geval van oppervlakkigheid, in het slechtste geval plaveit het juist het pad van het fasisme.” Het gelijkheidsteken dient vandaag niet alleen om de marxisten weg te duwen, naar de marge. Het banaliseert ook de voor racisme veroordeelde, extreem rechtse partij Vlaams Belang. Gerof Annemans, de nieuwe voorzitter, ziet er “een tweede kans” in, een gelegenheid om zijn partij te “normaliseren”.2

De N-VA, dat (nog) niet wil regeren met het Vlaams Belang maar wel in die rechtse kiesvijver vist, neemt een rits ideeën over en sluit oud-kaders van het Belang in zijn armen. Omgekeerd geeft het Belang schouderklopjes aan bepaalde ministers. Filip Dewinter: “Eindelijk! Maggie De Block gaat criminele vreemdelingen papieren afnemen. Alweer een punt uit het 70-puntenplan gerealiseerd?”3 Als de democratie in gevaar is, dan wel daar. No pasaran!

1 Blog van het Anti-Fascistisch Front, 13 januari: “De pokerface van het Vlaams Belang”.
2 Nieuwsblad, 3 januari en Gazet van Antwerpen, 12 januari.
3 Tweet van Filip Dewinter, 21 januari.