Foto Solidair

Eenheid in diversiteit, 10.000 mensen: “Weg met IS, België is niet van jullie”

Webteam PVDA

De mars tegen terreur en tegen de haat was een dwarsdoorsnede van de diversiteit die ons land rijk is. “Meer dan 10.000 mens en hebben een signaal van eenheid getoond, iets wat ongelooflijk belangrijk is in tijden van verdeeldheid, waarin men blijkbaar iedereen tegen iedereen wil opzetten”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De mars ging rond 14 uur van start aan het Noordstation van Brussel. Voorop liepen nabestaanden van slachtoffers van de aanslagen van Brussel, gevolgd door hulpverleners, brandweerlui en werknemers van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB. In hun zog duizenden burgers. Onder hen PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Het is erg belangrijk dat er vandaag, bijna een maand na de aanslagen in Brussel een signaal van eenheid wordt gegeven. Er zijn hier mensen van alle verschillende kleuren en vooral heel veel Brusselaars, in het bijzonder uit Molenbeek, maar ook uit Luik, Mechelen, Leuven en Charleroi.”

Een belangrijk signaal van eenheid

Naarmate de optocht vorderde groeide ook het aantal mensen aan. Onderweg sloten onder meer een duizendtal mensen uit Molenbeek aan. “Vandaag moeten we de rangen sluiten,” zei een van hen, “alleen zo kunnen we de pijn verdrijven.”

Ook PVDA-voorzitter Peter Mertens zag veel eenheid: “Dit signaal van eenheid is ongelooflijk belangrijk in tijden van verdeeldheid, waarin men blijkbaar iedereen tegen iedereen wil opzetten. IS wil een soort beschavingsoorlog ontketenen, net als extreemrechts. De racisten en de separatisten willen de samenleving verdelen. Ondanks het loden deken van terrorisme en angst horen we hier toch een zeer positieve boodschap in Brussel, een boodschap van eenheid, en dat is fantastisch. Wij laten ons niet doen, wij laten ons niet verdelen. Weg met IS, Brussel is niet van jullie, België is niet van jullie. Maar ook weg met racisme, weg met verdeeldheid. Ik denk dat dat een belangrijke boodschap is, niet alleen vandaag als antwoord op de aanslagen, maar ook voor de toekomst.”

Niet toegeven aan de boodschap van de terroristen

Toen de deelnemers aan de mars tegen de terreur aan de Beurs kwamen, werden ze onthaald op een warm applaus. Peter Mertens: “Ik sprak daarnet bij het vertrek met een man die zijn zoontje had verloren. Hij zei: ‘Het was heel moeilijk om naar hier te komen, maar ik heb het toch gedaan, omdat ik vind dat je niet moet wijken voor die boodschap van de terroristen.’ Ondanks zijn verdriet wilde hij een tegensignaal geven. Dat zagen we ook op de luchthaven in Zaventem en met de werknemers van de MIVB. Niet alleen de reizigers werden getroffen door de bommen, ook mensen die de trams besturen zijn getroffen. En het is erg belangrijk dat zij op deze betoging een signaal geven en zich nu niet op zichzelf terugtrekken.”

“Iedereen heeft het recht in veiligheid te leven, te wonen, te werken. (…) Onveiligheid bestrijd je niet door mensen tegen elkaar op te zetten”, klonk het in de oproep van de organisatoren.
Die boodschap gaven ook de verschillende sprekers op de slotmeeting op het Fontainasplein. Daar werd ook de brug geslagen met de vredesbeweging. “Oorlog destabiliseert de wereld en creëert de voedingsbodem voor terrorisme”, sprak Ludo De Brabander, woordvoerder van Vrede vzw. Hij riep dan ook op om volgende week, op 24 april, ook massaal deel te nemen aan de betoging tegen de aankoop van 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen die ons land 15 miljard zullen kosten. Iets wat op applaus onthaald werd.