Foto Solidair, han Soete

Eind mei grote actie tegen afbraak 38-urenweek en pensioenen

Alice Bernard

Meer dan zevenduizend mensen voerden vandaag in Brussel, Luik en Charleroi actie. Het ABVV had opgeroepen tot de actie tegen de nieuwe aanvallen van de regering tegen de 38-urenweek en tegen de pensioenen. Eind mei komt er een nationale manifestatie. En morgen komt het ACV op straat.

“Ze willen ons 40, 42, 45, 50 uren doen werken. Dat zal zonder het ABVV zijn”, sprak ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw. De maatregelen die de regering aankondigde, krijgen flink tegenwind: “Geef ons tijd om te leven: de wet-Peeters die de 38-urenweek wil afvoeren, zullen we niet aanvaarden.”

“Flexibiliteit schaadt het privéleven. Wie zal voor de kinderen zorgen als de ouders dergelijke uurroosters opgelegd krijgen?”, vraagt een delegee zich af. Een Luikse staalarbeider verwoordt het zo: “Op een jaar tijd werpen ze ons een eeuw terug in de tijd.”

In Charleroi kwamen meer dan 1.500 mensen op straat. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

De werknemers van de openbare diensten waren vandaag in groten getale aanwezig. Zij maken zich op om op 26 april een 24-urenstaking te houden en manifestaties in Leuven en Charleroi op 27 april. Ze zijn bijzonder boos over de maatregelen die hen 100 à 250 euro pensioen per maand zullen doen verliezen. “De regering moet niet de overheidspensioenen aanvallen, maar de privépensioenen verhogen.”

Actie in Luik, met centraal PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw. (Foto Solidair, Oswaldo Palombo)

Veel mensen zijn ook woedend omdat de regering het geld weigert te halen waar het zit. “Wij hebben al genoeg betaald. Nu is het aan de Panamaprofiteurs”, zegt Antoine, een vakbondsafgevaardigde van de ACOD, die we in Brussel ontmoeten. “Wij hebben Panamese vlaggen meegebracht. Daarmee hekelen we het feit dat deze regering bespaart op pensioenen, maar niet de Panamafraudeurs doet betalen”.

In Charleroi werden twee Dexiapoppen opgehangen en verbrand voor de zetel van Belfiusbank. De poppen stelden de fiscale extremisten voor die hun fortuin in belastingparadijzen parkeren. Dexiabank (de vroegere naam van Belfius) speelde een actieve rol bij die belastingontwijking.

Charleroi. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

Er waren delegaties van alle sectoren: Van Hool, Nyrstar Belgium, Delhaize, lokale besturen, ziekenhuizen, Gevaert, GSK, Magotteau, uit de bouw en de chemie ... Bij de Waalse vervoersmaatschappij TEC en bij FN Herstal werd gestaakt om naar de acties te kunnen komen. Voor sommige nieuwe kandidaten bij de sociale verkiezingen was het een eerste actie in team. Veel vakbondsdelegaties maken van de kiescampagne gebruik om de strijdbaarheid aan te wakkeren en de link te leggen tussen de situatie in hun bedrijf en de maatregelen van de regering. “We onderhandelen al een jaar met onze baas over de voorwaarden om onze arbeidsduur op jaarbasis te berekenen. En nu legt de regering alles eenzijdig op”, vertelt een ploeg schoonmaaksters uit Charleroi.

“Wij hebben al genoeg betaald. Nu is het aan de Panamaprofiteurs!” (Foto Solidair, Lizz Printz)

“Deze regering is niet zo sterk als ze lijkt. Samen – Vlamingen, Walen en Brusselaars – kunnen we haar doen terugdringen. Eind mei komen we massaal op straat om deze regering tegen te houden, want dit is een regering die de werkende bevolking niet respecteert”, sprak Marc Goblet, algemeen secretaris van het ABVV. Vandaag voerde het ABVV actie, morgen 20 april is het de beurt aan het ACV. Het begin van een nieuwe sociale lente is ingeluid.

Charleroi. (Foto Solidair, Salim Hellalet)