Foto Solidair

Europese hardliners torpederen overleg met Griekenland

“De eurogroep eist dat Griekenland het zogenaamde herstelplan onverdroten voortzet. Maar dat plan is deel van het probleem, niet van de oplossing”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens op het ultimatum dat hardliners van de eurogroep aan de Griekse regering stelden. “Hier botst de oude met de nieuwe wereld. Deze maandag waren we geen getuige van het falen van Griekenland, maar van het falen van de eurogroep.”

Er was een compromis onderhandeld door Draghi (Europese Centrale Bank), Lagarde (IMF) en Moscovici (Europese commissaris). Maar dat compromis werd te elfder ure getorpedeerd door Dijsselbloem, de voorzitter van de eurogroep (die de ministers van Financiën van de 19 landen van de eurozone bijeenbrengt), wellicht onder Duitse druk. Lagarde noch Moscovici gaf de Grieken enige hulp.

“Dijsselbloem blijkt niet meer dan de boodschappenjongen van Merkel”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Het oorspronkelijke voorstel werd door Dijsselbloem en Duitsland van tafel geveegd, en wat volgde is niet meer dan harde neoliberale ideologie en naakte machtspolitiek. De eurogroep eist dat Griekenland het zogenaamde herstelplan onverdroten voortzet. Maar het is precies dat herstelplan dat de Griekse economie van de kaart veegde, een derde van de bevolking in armoede deed belanden en een kwart van het bnp vernietigde. Dat plan is deel van het probleem, niet van de oplossing en de nieuwe Griekse regering werd gekozen om die besparingslogica te stoppen. Hier botst de oude wereld met de nieuwe wereld. Gisteren waren we geen getuige van het falen van Griekenland, maar van het falen van de eurogroep.”

“De eurogroep klampt zich verstard vast aan een failliet besparingsdogma en de hardliners zijn niet in staat zijn om buiten dat kader te denken en te kiezen voor een alternatief om groei en sociale welvaart te creëren.  De Europese hardliners torpederen het overleg met Griekenland, en hypothekeren zo ook een sociale uitweg uit de Europese crisis”, aldus nog Mertens.

De Europese ministers van Financiën (onder wie ook de Belgische, Johan Van Overtveldt) stelden voor dat het besparingsprogramma “met enige flexibiliteit” zou worden toegepast, maar toen de Grieken naar de invulling van die flexibiliteit vroegen, kregen ze nul op het rekest. Integendeel, de eurogroep vroeg de Grieken om eerst het zogenaamde akkoord te tekenen en pas nadien over de flexibiliteit te spreken.

Mertens: “Het kan zijn dat de vorige Griekse regering op die manier onderhandelde met de eurogroep, maar de nieuwe Griekse regering heeft overschot van gelijk om op voet van gelijkheid te onderhandelen en zich niet in een positie van halfkolonie ten aanzien van de Europese Unie te laten zetten. Het is absurd om te beweren dat de Grieken niet bereid waren tot toegevingen. Maar men kan uiteraard niet verwachten dat de nieuwe Griekse regering het trojka-programma van Nieuwe Democratie en Pasok zou uitvoeren, een programma dat Griekenland ruïneerde en dat door de Griekse kiezer massaal werd weggestemd. De Griekse vraag naar een overbruggingsprogramma, waarin alle afspraken op korte en lange termijn zouden worden opgenomen, is de redelijkheid zelve.”

Volgens de Griekse media heeft Duitsland Griekenland ook gevraagd om niet langer minister van Financiën Varoufakis als onderhandelaar af te vaardigen. Het toont aan hoe arrogant Duitsland zich opstelt tegenover een andere lidstaat van de Europese Unie. Voor de regering-Merkel heeft het Griekse volk de fout begaan een regering te kiezen die een andere weg op wil dan de blinde besparingen die de leiders van de Europese Unie nu al jaren propageren.

De discussie van vandaag gaat niet over het probleem Griekenland, maar over het probleem Europa. De discussie belangt alle volkeren van Europa aan die zich verzetten tegen de besparingsplannen en de asociale hervormingen. Onze steun gaat dan ook voluit naar het Griekse volk.

Reacties

De linkse krachten moeten verder druk zetten om een menswaardig en rechtvaardig bestaan op te bouwen. Ook de Belgische minister van Financiën is nog steeds niet wakker en spreekt nog in een taal van "spelregels" waarbij het besef van mensheid blijkbaar verloren is. Het feit dat onschuldige mensen in een ware wereld (en dus niet van een spelletje als Monopolie) armoede lijden en dagelijks in mens-onwaardige omstandigheden moeten leven, dringt niet door. Hij ziet enkel de regel, de afspraak, de norm, de plicht, de straf. Jammer dat een ademende mens zo dood kan zijn !
Wanneer krijgen we nog eens wat uitleg over de houding van PAME tegenover de nieuwe regering? Hoe staat het eigenlijk met de positie van de Griekse KP? Ineens alleen nog maar nieuws over Syriza en niets meer over het volksfront dat werknemers, werklozen en wijkbewoners organiseert, lijkt me niet zo interessant.
Ik ben het volledig eens met schrijver. De arrogantie van Duitsland en hun marionetten ( Dijsselbloem), allen handelend in opdracht en in samenwerking met het IMF en ECB ( de banken kortweg) is ver weg van elke vorm van democratie. De Griekse regering is democratisch verkozen en wel omwille van de standpunten tegenover Europa die worden ingenomen. Wel , Europa moet rekening houden met het resultaat van die verkiezingen . Willen ze dat niet , wel , dan moeten alle nationale verkiezingen binnen Europa worden afgeschaft om plaats te maken voor " de Europees verkiezingen". Eens kijken wat er dan gebeurt. Ik ga ervan uit dat de neoliberale ideologie zoals die nu wordt beleden in Europa wordt weggeveegd. Daarnaast , in elk geval een eenheidsfront van de vakbonden. Ook bij hen is er niet geplaveide weg te bewandelen , toekomstgericht. Verder moet de fiscaliteit Europees worden geregeld, zodat het " onder elkaars duiven schieten onder de lidstaten" tot het verleden behoort. Van een economisch , naar en sociaal , economisch en ecologisch democratisch Europa. In zo'n Europa staan banken ten dienste van de maatschappij en niet het omgekeerde zoals nu het geval is ( de rijken in het algemeen = de werkelijke machthebbers).