Exclusieve studie: vijftig grootbedrijven betaalden slechts 2,7% belastingen

“De vijftig grootbedrijven die vorig jaar het meest gebruik hebben gemaakt van de fiscale ontsnappingsroutes in ons land, betaalden vorig jaar amper 2,7 procent vennootschapsbelasting.” Dat zegt Peter Mertens, voorzitter van de linkse partij PVDA. De gegevens blijken uit een nieuwe studie die de partij uitbracht over de top 50 van de grootste fiscale kortingen in ons land.

“De gunstregimes voor die 50 grootbedrijven kosten ons land 6,9 miljard euro. Dat is gigantisch. Dit soort constructies slaat een gat in de begroting. En dan kan je twee dingen doen. Ofwel laat je de kleine man opnieuw betalen door hogere btw-tarieven of door medicamenten niet meer terug te betalen. Dat lijkt de keuze van deze regering te zijn. Ofwel timmer je die fiscale ontsnappingsroutes dicht. Dat is onze keuze”, zegt Mertens. “Het zijn bovendien vooral holdings en multinationals zijn die voordeel halen uit de fiscale trukendoos. De KMO's en gewone burgers halen er geen voordeel uit.”

KBC onttroont AB InBev

Uit de studie blijkt op dat KBC Groep de koppositie verovert op de lijst van grootste fiscale kortingen. “Op een winst van meer dan 2 miljard euro betaalde de bank-verzekeringsgroep maar 5.866.000 euro belastingen. Dat is slechts 0,3 procent. Dat is maatschappelijk niet langer te verantwoorden”, zegt Peter Mertens. Met die cijfers onttroont KBC Groep bierbrouwer AB InBev, die dit jaar geen podiumplaats kon veroveren maar de voorbije jaren wel vier keer op het hoogste schavotje stond en één keer als tweede eindigde. AB InBev staat vijfde plaats en mag met slechts 0,01 % belasting ook niet mopperen.

Als deze bedrijven zo weinig belastingen betalen, is dat dankzij de fiscale ontsnappingsroutes waar de grote bedrijven gebruik van kunnen maken. “Natuurlijk is er de notionele-interestaftrek. Maar onze top 50 van de grootste kortingen toont vandaag twee andere fiscale gunstmaatregelen, waar veel minder over gesproken wordt, maar die ook nefast zijn. Het gaat om de definitief belaste inkomsten (DBI) en de vrijstelling van de meerwaarde op aandelen”, legt Peter Mertens uit. “Samen maken deze drie fiscale achterdeuren 88% uit van de bedragen die de bedrijven uit onze top 50 mogen aftrekken.”

Dit zijn miljarden die uit de samenleving wegvloeien terwijl het gat in de begroting steeds groter wordt

België, belastingparadijs voor multinationals

Wat deze drie gunstmaatregelen gemeen hebben, is dat ze in de praktijk vooral de heel grote bedrijven ten goede komen en op die manier van België een belastingparadijs voor multinationals maken. Dat systeem moet absoluut herzien worden. Toch lijkt de regering meer geneigd om de aanval in te zetten op gunstmaatregelen die hoofdzakelijk de kmo’s ten goede komen. Denk daarbij aan de vermindering voor investeringen of het systeem van de degressieve afschrijvingen.

De linkse partij pleit ervoor om alle fiscale niches afschaffen die van België een belastingparadijs voor de multinationals maken. Het gaat daarbij om de notionele-interestaftrek, de vrijstelling van meerwaarde op aandelen, de excess profit rulings en de aftrek voor octrooi-inkomsten. Daarnaast wil de partij ook het systeem van de definitief belaste inkomsten herzien. “De fiscale ontsnappingsroutes kosten ons handenvol geld. Het zijn miljarden die uit de samenleving wegvloeien terwijl het gat in de begroting steeds groter wordt, de mensen steeds meer moeten betalen en de kinderarmoede blijft stijgen. Dat is niet meer te verantwoorden”, besluit Mertens.

De top 3 van fiscale achterpoortjes

De top 50-bedrijven halen hun fiscale kortingen hoofdzakelijk uit drie maatregelen: de vrijstelling van de meerwaarde op aandelen, de definitief belaste inkomsten en de notionele-interestaftrek.

De vrijstelling van de meerwaarde op aandelen
Als een vennootschap aandelen koopt en ze daarna verkoopt tegen een hogere koers, dan realiseert ze een meerwaarde die haar winst doet aangroeien. Dergelijke winsten zijn, op een paar uitzonderingen na, niet belastbaar in België.
Globale begrotingskost: 2,7 miljard euro

De definitief belaste inkomsten (DBI)
Door deze maatregel mag een vennootschap de dividenden die haar filialen uitkeren, fiscaal aftrekken. Probleem: het gebeurt dat de DBI een bedrijf de kans bieden geen belastingen te moeten betalen op de dividenden die een van haar dochterondernemingen haar uitbetaalt, zelfs als dat filiaal geen of zeer weinig belastingen heeft betaald. Op die manier veranderen de definitief belaste inkomsten in defintief niet-belaste inkomsten.
Globale begrotingskost: 7,7 miljard euro (2012, laatste jaar waarvan we over cijfers beschikken)

De notionele-interestaftrek
Deze fiscale aftrekpost laat Belgische bedrijven toe hun belastbare basis te verlagen met een percentage van hun eigen fondsen. Deze maatregel is van toepassing voor alle bedrijven, maar sommigen profiteren er meer van dan andere.
Globale begrotingskost: 3,8 miljard euro (2012, laatste jaar waarvan we over cijfers beschikken).