Foto Solidair, Salim Hellalet

Germain Mugemangango is de nieuwe Franstalig woordvoerder van de PVDA

De PVDA heeft aan Franstalige kant een nieuwe woordvoerder. Germain Mugemangango, voorzitter van PVDA Henegouwen, neemt die taak op. Raoul Hedebouw blijft nationaal woordvoerder, maar zal zich meer bezighouden met de uitbouw van de partij in het hele land.

PVDA-voorzitter Peter Mertens legt uit waarom de PVDA Germain Mugemangango naar voren schuift. “In de jongste peiling wordt de PVDA de tweede grootste partij in Wallonië, de derde grootste in Brussel en ook in Vlaanderen breekt de partij door met 5,5% van de stemmen. Dat brengt enorme verantwoordelijkheden met zich mee. We stellen vast dat veel mensen op zoek zijn naar een authentiek links alternatief en bij de PVDA uitkomen. Alle partijen die mee regeren, worden in de peiling afgestraft door de burger. Steeds meer mensen willen een andere manier van aan politiek doen. Wij willen groeien, maar niet alleen via verkiezingen. Ook op het terrein, tussen de mensen willen we groter worden. En dat doen we door in de bedrijven, in de volkswijken een reële kracht op te bouwen.”

Aan Franstalige kant staat de PVDA voor de uitdaging dat de rijkdom en de diversiteit binnen de partij ook aan de buitenwereld wordt getoond.

Raoul Hedebouw blijft de nationale woordvoerder en hij zal dat met volle overgave blijven doen. Maar nu zal hij ook meer tijd hebben om de partij in het noorden van het land meer zichtbaarheid te geven. “We hebben een globale strategie”, zegt Peter Mertens. “De N-VA zal deze peilingen aangrijpen om nog meer te pleiten voor de splitsing van het land. En dat is geen optie voor ons. Een splitsing zou de solidariteit en de hele sociale beweging in ons land alleen maar verzwakken. We willen onze partij dus ook in het noorden van het land net veel steviger maken. De recente peilingen tonen alvast aan dat we ook daar doorbreken met 5,5% van de stemmen, wat ons drie verkozenen in het federale parlement zou opleveren. Daarom zal Raoul Hedebouw meer tijd uittrekken om de partij ook in Vlaanderen te vertegenwoordigen.”

Germain Mugemangango: “Ik ben oorspronkelijk van Brussel, meer bepaald van Schaarbeek. Ik heb politieke wetenschappen gestudeerd aan de ULB en daar stelde ik vast dat er maar weinig universiteitsstudenten afkomstig zijn uit de volkswijken. De strijd voor een democratisch onderwijs was dan ook voor mij mijn eerste strijdpunt. Daar heb ik de basis gelegd voor mijn sociaal engagement. Een andere mijlpaal was de strijd bij de Forges de Clabecq eind jaren 90. Daar heb ik de georganiseerde arbeidersbeweging leren kennen. De werkende bevolking is zo belangrijk om zaken echt te veranderen in een samenleving. Ik ben nu tien jaar provinciaal voorzitter van de PVDA in Henegouwen en ik heb de partij er opgebouwd met enig resultaat. In 2012 kwamen we in de gemeenteraad in Charleroi, La Louvière en Bergen. En in 2014 werd Marco Van Hees verkozen in het federale parlement.”

Reacties

Heel goed gezien van Mijnheer Mertens. Als we een beetje van ons land houden dan kan vandaag alleen nog maar de PVDA/PTB daar voor zorgen. Alleen met een eengemaakt land en een politiek die de mensen vooropstelt kunnen we bouwen aan een mooie toekomst. Ik wens Mijnheer Mugemangango ook heel veel succes toe met zijn nieuwe taak.