Germain Mugemangango (PVDA): "CdH draait zijn Kazakh"

Webteam PVDA

Germain Mugemangango, de Franstalige woordvoerder van de PVDA, reageert op de beslissing van het cdH om een regering te vormen zonder de PS: "Cdh-voorzitter Benoît Lutgen zegt nu dat hij in de Waalse en Brusselse regio's liever met de MR van #Kazakhgate regeert dan met de PS van #Publifin en #Samusocial. Als hij zo het blazoen van zijn partij wil oppoetsen, dan ziet het er niet goed uit ..."

Germain Mugemangango: "We geraken niet uit de problemen door de pionnetjes te verwisselen, we moeten het systeem dat alle traditionele partijen al jaren op poten hebben gezet, grondig aanpakken.

Het hele Publifinsysteem werd onderhandeld door de voorzitters van de Luikse federaties van MR en cdH, respectievelijk Daniel Bacquelaine en Dominique Drion. Die twee zijn gaan samenzitten om in het kader van het hoofdstuk "goed bestuur" te onderhandelen over een regeerakkoord van een mogelijke toekomstige regering …

Zoals we zien, zijn de traditionele partijen in een diepe crisis verzeild. Even diep als het de mensen hoog zit: die zijn woedend omdat de elite in die partijen zijn zakken volstopt, terwijl een groot deel van de bevolking minder en minder in zijn portemonnee heeft zitten door de antisociale maatregelen van precies die partijen. In deze politieke crisis verschijnen er in België, maar ook elders in Europa, nieuwe politieke krachten op het politieke schaakbord, gelukkig niet alleen aan de rechtse maar ook aan de linkse kant. Tegenover de opgang van de PVDA, waarvan de verantwoordelijken naar hun principes leven, hoopt het cdH het vetrouwen van de publieke opinie terug te winnen door de meerderheden dooreen te klutsen. Ze vergissen zich. Zonder concrete en radicale maatregelen voor meer transparantie, verandert er niets.

Waarom weigeren het cdH en de traditionele partijen al de publieke en private mandaten en vergoedingen van hun mandatarissen openbaar te maken? Waarom weigeren het cdH en de traditionele partijen het patrimonium van hun verkozenen bekend te maken? Waarom verzetten ze zich tegen een verlaging van het loon van de volksvertegenwoordigers, zodat ze dichter komen bij de mensen die de gevolgen van hun antisociale politiek ondergaan?

De PVDA zal blijven spitten en haar strijd niet opgeven!"