#Graaidag2017, de dag waarop een CEO méér heeft verdiend dan U op een heel jaar

han Soete

De linkse PVDA roept maandag 9 januari officieel uit tot #Graaidag2017. Rond lunchtijd – na 5,7 werkdagen – zullen de CEO's van de Belgische beursgenoteerde bedrijven die dag al meer verdiend hebben in 2017 dan de gemiddelde werknemer op een heel jaar.

2,07 miljoen euro. Zoveel verdienen de CEO's van de Belgische beursgenoteerde bedrijven volgens de meest recent beschikbare cijfers (2015). Dat is 44 (!) keer meer dan het gemiddelde werknemersloon in ons land. Dat bedraagt 3.367 euro bruto per maand, of omgerekend 46.869 euro per jaar.

Na welgeteld 5,7 werkdagen heeft de gemiddelde CEO van een Bel20-bedrijf met andere woorden evenveel verdiend als de gemiddelde werknemer op een heel jaar. Gemiddeld, want sommige topmanagers verdienen nóg meer. Carlos Brito, CEO van ABInbev, is met 4,62 miljoen euro de allerbest betaalde ceo in België. Op de tweede plaats staat Jean-Christophe Tellier van biofarmagroep UCB, met 4,26 miljoen euro.

"De loonkloof tussen CEO's van het grootbedrijf en werknemers is schrikwekkend groot geworden", zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. "Wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat de CEO's van het grootbedrijf zichzelf op één jaar tijd 17 procent loonopslag hebben toegekend, terwijl werknemers alweer te horen krijgen dat er nauwelijks geld is voor meer koopkracht. De elite bedient zichzelf, terwijl de regering de lonen van de werknemers in bedwang houdt. De regering legt een dunloon-plafond op. Dat wil zeggen dat de lonen van de gewone werknemers de komende jaren amper mogen stijgen. Maar tegelijkertijd is er nergens een sprake van een dikloon-plafond. De toplonen gaan gewoon door het dak."

Lees ook: “Modaal inkomen verliest volgende twee jaar 753 euro door nieuwe loonwet”

De regering werkt aan een nieuwe wet waardoor loonsverhogingen de komende twee jaar beperkt worden. De Belgische lonen zullen minder snel kunnen stijgen dan de lonen bij onze buurlanden.

De berekening

• Het gemiddelde loon van een werknemer in België bedraagt 3.367 euro per maand (cijfer van 2014).
  • Over een jaar gerekend, en rekening houdend met eindejaarspremie en vakantiegeld, komen we zo op ongeveer 46.869 euro per jaar.
  • Het gemiddelde jaarloon van de Bel20-CEO’s bedroeg in 2015 2,07 miljoen euro.
  • Als we dat bedrag delen door het aantal werkdagen op een jaar (ongeveer 250) dan verdienen de CEO’s 8.280 euro per dag.
  • Dat betekent dat een CEO van de Bel20 na ongeveer 5,7 werkdagen al komt aan het gemiddelde jaarloon van een werknemer. (8.280 x 5,7 is ongeveer = 46.868)

Bronnen: