De Griekse brandweermannen voerden in het verleden al actie voor: meer budget en meer personeel. "Wij strijden met het volk", staat er onderaan op het spandoek. (foto 902.gr)

Griekenland: een vuurzee aangewakkerd door wind van besparingen en klimaatopwarming

auteur: 

Tony Busselen

Griekenland staat in brand. De officiële dodentol liep donderdag 26 juli op tot 81. 47 mensen werden nog steeds vermist. Het land rouwt. Maar het land is ook woedend. Woedend op de Griekse regering en de Europese Commissie. De schandalige besparingen die het Griekse worden opgelegd, knipten sinds 2012 maar liefst 27% uit het budget voor de brandweer.

De gruwel van de beelden van verbrande auto’s en huizen tonen de tragedie aan in de regio van Athene. Het is een regio die bezaaid is met grote, oude dennenbomen. “Het vuur verspreid zich bijzonder snel in die omstandigheden en het veroorzaakt een enorme hitte.” Dat zegt Kostis Kalambokidis, geograaf en expert natuurrampen aan het Franse blad L’Humanité.

Heel wat mensen hadden dus geen kans om te ontsnappen aan de vuurzee. In het dorpje Mati, 18 km van Athene, vonden brandweerlui dinsdagochtend de verkoolde lichamen van 26 mensen, bijna allemaal elkaar omarmend in de laatste ogenblikken. Ze hadden geprobeerd de zee te bereiken, zoals zovele anderen. De kustwacht kon gelukkig bijna 700 mensen van het strand halen. 19 overlevenden werden uit de zee gehaald en 6 mensen verdronken.

De brandweer kon nog net een belangrijk industriële ramp voorkomen toen de vlammen een grote raffinaderij naderden.

Besparingen kosten mensenlevens

Iedereen in Griekenland kent de feiten. Op de brandweer werd bespaard, net zoals overal. Het budget daalde met 27,6% en het aantal manschappen daalde navenant. Er zijn nu 2899 manschappen minder en het ontbreekt hen aan uitrusting. Brandkranen zijn buiten dienst omdat ze niet onderhouden worden. Griekenland bezit een tiental verouderde vliegtuigen voor brandbestrijding. Negen daarvan zijn onbruikbaar omdat er geen reservestukken zijn …

Zelfs het Groenfonds, een programma dat in 2010 bij wet werd opgericht om milieubescherming, herbebossing en brandbestrijding te kunnen financieren, moest opgeofferd worden om de schulden aan Duitse en Franse banken te kunnen betalen.

De brandweervakbonden hadden al eerder actie gevoerd om de noodsituatie in de sector aan te klagen en ernstige investeringen te eisen. Tevergeefs …

Meer nog, Griekenland moest meer investeren in het bevorderen van toerisme. Dat zou wel helpen de schulden terug te betalen. Hoe moesten ze dat dan doen volgens de schuldeisers? Betonneren! Ook ecologisch gevoelige plaatsen. Illegale constructies toestaan. En de verkoop van de kustlijn in percelen aanmoedigen. En zo werd de anarchistische urbanisatie van de regio nog oncontroleerbaarder.

Hittegolf over de hele wereld

De tragische Griekse bosbranden maken deel uit van een hittegolf die deze zomer heel Europa teistert. Van Spanje tot Noorwegen zijn er bosbranden. In Zweden brandt het boven de poolcirkel, waar normaal gezien een dag tussen de 15 en 20 graden in de zomer als warm wordt beschouwd. Op dit moment is het er 32 graden. De Zweden verloren al 30.000 hectaren bos. Maar ook in Finland, Letland, Noorwegen en zelfs Siberië brandt het bos.

Japan kreunde vorige week nog onder de zware regenval, nu onder de (enorm vochtige) hitte. In Canada stierven enkel al in de provincie Quebec 70 mensen van de hitte. In Algerije werd de hoogste temperatuur voor Afrika ooit opgetekend, 51,3 graden. En in Oman was de minimumtemperatuur ’s nachts 42,6 graden.

Deze recordtemperaturen en de ermee gepaarde bosbranden zijn gelinkt aan de klimaatverandering. Daardoor komen extreme weersomstandigheden veel vaker voor. Het EMA (Europese Milieu Agentschap) voorspelde al dat klimaatverandering in Europa zou leiden tot gevaarlijke bosbranden. Ze dringen dan ook aan op drastische maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Terwijl de VS zich al terugtrokken uit het klimaatakkoord van Parijs, onderneemt de Vlaamse regering allerlei pogingen om de Europese klimaatambities af te zwakken. In België stijgt de uitstoot en blijven bedrijfswagens gesubsidieerd, terwijl openbaar vervoer wordt afgebouwd. Deze klimaatopwarming en al haar gevolgen, kan op hun conto geschreven worden.

(Uit L’Humanité, The Morning Star en The Sidney Morning Herald van 25 juli)