Foto GUE / Flickr

GUE/NGL solidair met het Belgische en Franse volk in strijd tegen de neoliberale bezuinigingspolitiek

Webredactie

Naar aanleiding van de aanhoudende stakingen in Frankrijk en België tegen de neoliberale hervormingen van het arbeidsrecht, tegen de verhoging van de pensioenleeftijd en tegen de besparingspolitiek, heeft Gabi Zimmer, voorzitter van de fractie van Verenigd Links in het Europees Parlement (GUE-NGL), de solidariteit van haar fractie betuigd met de actievoerende mensen, de vakbonden, de bewegingen en de politieke partijen die de strijd in deze landen steunen.

“De Belgische en Franse regeringen hebben het vernietigende effect van hun besparingen in heel Europa onderschat.”

“In plaats van de burgers te steunen door te investeren in openbare diensten en goederen, en in de toekomst van de jongere generaties, stellen deze regeringen zich in dienst van de banken en de multinationals die enkel uit zijn op meer winst en minder belastingen.”

“De Franse regering wil het Duitse model van deregulering van de arbeidsmarkt toepassen, ook al heeft dat in Duitsland niet alleen meer onzekerheid gebracht voor de werkende mensen, maar ook de hoogste graad van “working poor” (werkende armen) van het continent”, aldus Zimmer.

“Daarom betuigen we onze solidariteit met de stakers die vechten tegen de besparingen en tegen de radicale marktgerichte hervormingen die de werknemers en hun gezinnen veel zullen kosten.”

“De boodschap van onze fractie aan de werkende mensen en hun sympathisanten aan de stakingspiketten is de volgende: wij staan aan jullie kant, jullie hebben onze volledige steun”, besluit Zimmer.

De GUE-NGL heeft 52 Europarlementsleden uit 19 partijen, van Podemos tot de Portugese Communistische Partij, Syriza, SP-Nederland, Die Linke … De PVDA is geassocieerd lid.

Deze tekst verscheen oorspronkelijk in het Engels op http://www.guengl.eu/news/article/category//solidarity-with-people-in-belgium-and-france-resisting-neoliberal-cuts