Team ManiFiesta! Bedankt aan al onze vrijwilligers voor het schitterende werk dat ze verrichten. (Foto Solidair)

Het ene feestje is het andere niet

Webredactie

Op twee weken tijd vieren twee heel verschillende partijen feest aan de Belgische Kust. Vorig weekend de N-VA in De Panne, dit weekend de PVDA in Bredene. Tot zover de gelijkenis. De verschillen zijn verder zo groot als de zee diep is.

Vorig weekend vierde de N-VA haar vijftiende verjaardag met een grote ledendag in Plopsaland in De Panne. Met de keuze voor deze locatie wilde de partij zich profileren als de gezinspartij bij uitstek.  Het feestje lokte 13.000 mensen naar het land waar kabouter Plop, Bumba en tal van andere Studio 100-creaturen de plak zwaaien.

Een week later, nu dit weekend, trekt ook de PVDA naar de kust, voor de zevende editie van ManiFiesta. Dat feest, waarin de solidariteit centraal staat, gaat door in het centrum Staf Versluys in Bredene. Daar worden dit weekend 15.000 mensen verwacht.

Op zijn Facebook-pagina staat ook Peter Mertens even stil bij deze twee evenementen. Hij bemerkt toch wel een paar frappante verschillen. Bij de N-VA wordt het werk bijvoorbeeld uitbesteed aan onderbetaalde studenten, en natuurlijk ook aan de commerciële draaimolen van Studio 100.  In Bredene is dat een ander verhaal. Daar wordt het hele gebeuren gedragen door een heus legertje van vrijwilligers, allemaal mensen die zich belangeloos inzetten om er een spetterend feest van te maken. Of misschien toch niet helemaal belangeloos: ze hebben allemaal een groot hart voor de solidariteit, en dat moet gevoed worden.

Peter Mertens ziet nog een groot verschil. In het sprookjesland in De Panne klonk een boodschap van angst en verdeeldheid. De jolige deuntjes van K3 verhulden er de bikkelharde realiteit van besparingen, gewapend bestuur en noodtoestand. Op ManiFiesta zal ook dat heel anders zijn. Daar zal opnieuw een warme boodschap van hoop en eenheid klinken.

Op het N-VA feest in De Panne zei Bart De Wever: “Ik ken hier vandaag mijn plaats, ik ben maar het voorprogramma van K3.” Dit weekend zal ManiFiesta op zijn beurt de N-VA haar plaats wijzen. Met haar boodschap van angst en verdeeldheid, is de N-VA niets meer dan het voorprogramma voor een andere samenleving, een samenleving van hoop, eenheid en solidariteit.