Foto Belga

Iran: Trumps scenario voor een Irakoorlog bis tegenhouden

Marc Botenga

Met een oorlogsretoriek die doet denken aan die van de oorlog tegen Irak, veegt de Amerikaanse president Trump het nucleaire akkoord met Iran van tafel. De reden is te zoeken bij de economische en geostrategische belangen van de VS en Israël. Trump kondigde nieuwe maatregelen aan tegen Iran. En die zijn onaanvaardbaar.

De Iraniërs hebben het nucleaire akkoord van 2015 altijd perfect gerespecteerd. Ook al was het akkoord voor Iran niet gunstig. Iran aanvaardde om de klok rond inspecties en zelfs camera’s toe te laten in zijn nucleaire installaties, iets wat noch de VS, noch Israël, noch Frankrijk ooit aanvaard hebben.

De inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA hebben wel tien keer verklaard dat Iran zich nauwgezet aan het akkoord hield. Het Amerikaanse magazine The Atlantic wijst erop dat het net de VS zijn die zich niet aan het akkoord houden door de sancties tegen Iran niet op te heffen.

De beslissing van Trump heeft dan ook niets te maken met het nucleaire programma van Iran. Mocht het hem daarom te doen zijn, dan zou hij om te beginnen al van Israël moeten eisen dat het zijn kernwapens ontmantelt.

Trump liegt ook over de banden tussen Al Qaeda en Iran. Er is nooit enig bewijs geleverd dat er banden zouden zijn. Iran is zelfs een van de grootste bestrijders van terreurgroepen als IS en Al Qaeda. In Syrië is het net Trumps bondgenoot Saoedi-Arabië dat terreurgroepen financiert.

De beslissing van Trump heeft alles te maken met de economische en strategische belangen van de VS.

Het Midden-Oosten is met zijn olie- en gasreserves een cruciale regio die de VS onder hun controle willen hebben. Iran weigert zich daarnaar te schikken. Het land heeft de op drie na grootste oliereserves ter wereld en de op een na grootste gasreserves. Na de debacles in Irak en Syrië willen de VS en Israël weer terrein winnen door het regime in Iran omver te werpen en zo Rusland en China te verzwakken.

Trump en de Israëlische premier Netanyahu eisen nu toegang tot alle Iraanse militaire basissen en willen voorkomen dat Iran nog raketten ontwikkelt. Ze willen Iran met andere woorden onder militaire voogdij plaatsen. Geen enkel soeverein land kan dat aanvaarden.

Respect voor de volkeren van het Midden-Oosten, uit het bondgenootschap met Trump stappen

Vijftien jaar geleden startte toenmalig Amerikaans president George W. Bush een oorlog om “massavernietigingswapens” uit te schakelen. Die oorlog stortte het Midden-Oosten in een onbeschrijflijke chaos die tot vandaag duurt: de opkomst van IS, de oorlog in Syrië ...

Om hun acties tegen Iran te rechtvaardigen komen Trump en Netanyahu nu aandraven met vals “bewijsmateriaal” over de ontwikkeling van het Iraanse kernwapenprogramma en over zogezegde banden met Al Qaeda, bijvoorbeeld.

Net na de aankondiging van Trump vuurde Israël – zelf een kernmacht – raketten af op Iraanse doelen in Syrië. Het risico op een oorlog wordt nu zeer groot, maar zowel de Franse president Macron, de Duitse bondskanselier Merkel als de Britse premier May houden het erbij dat ze de beslissing van Trump “betreuren”.

De PVDA is fel gekant tegen de sancties tegen Iran en de oproep van de VS en Israël tot oorlog. België mag de sancties niet aanvaarden en respecteren, en moet integendeel zijn banden met Iran, dat het nucleaire akkoord respecteert, handhaven. De volkeren van het Midden-Oosten moeten soeverein over hun lot kunnen beslissen. Het is tijd om ons terug te trekken uit de militaire alliantie met Trump en de VS, die ons in steeds meer verwoestende oorlogsavonturen storten.

Trump Not Welcome: Make peace great again!

Afspraak op zaterdag 7 juli in Brussel, op de manifestatie naar aanleiding van het bezoek van Trump aan de NAVO-top.
Meer info: https://www.facebook.com/events/1035425576596003/