Foto Haim Schwarczenberg

Israëlisch bezettingsleger arresteert familieleden van Ahed Tamimi

Nadat de 17-jarige Palestijnse Ahed Tamimi werd vastgezet in een Israëlische gevangenis, worden nu ook familieleden en buren van haar opgepakt. Een wraakactie van het Israëlische leger om Ahed onder druk te zetten.

De 15-jarige Palestijnse jongen Mohammed Tamimi, de neef van Ahed Tamimi, werd vorige maandag midden in de nacht van zijn bed gelicht en opgepakt door Israëlische militairen. Mohammed liep eerder een ernstige hoofdletsel op nadat hij geraakt werd door een rubberkogel afgevuurd door een Israëlische bezettingssoldaat. Mohammeds verminking was de aanleiding voor de klap in het gezicht die Ahed Tamimi gaf aan een Israëlische militair. De klap werd gefilmd, ging de wereld rond en zorgde ervoor dat Ahed werd gearresteerd. Ze zit nu al maanden vast in een militaire gevangenis, wachtend op haar proces.

Samen met Mohammed werden nog negen andere familieleden en dorpsbewoners van Nabi Saleh, waar de Tamimi familie woont, opgepakt. Vijf van hen waren minderjarig. Hoewel de politie zich bewust was van Mohammeds medische toestand – hij moet volgende week een operatie ondergaan om zijn schedel te reconstrueren – werd hij verhoord zonder de aanwezigheid van een ouder of volwassen vertegenwoordiger.

Kogel

Een dag later verklaarde een Israëlisch legerbevelhebber dat de jongen tijdens het verhoor zou hebben toegegeven dat hij gewond geraakt was tijdens het fietsen, en dat de uitleg van die rubberkogel opgezet spel was. De advocate van Ahed Tamimi merkte terecht op “hoe vreselijk moet de opstelling van de ondervraging wel zijn, als ze ervoor zorgt dat een angstig kind zegt dat hij van de fiets is gevallen?”

De advocate van Ahed Tamimi legt uit: “Hij wou niet zeggen dat hij aanwezig was op een betoging en dat hij met stenen had gegooid (getuigen bevestigen dat de jongen toen geraakt werd door een kogel, n.v.d.r.), uit schrik om opgesloten te worden. Hij was bang dat de operatie om zijn schedel te recontrueren niet zou kunnen doorgaan. Daarom heeft hij dat verhaal verteld. Het is in elk geval de eerste keer dat het Israëlische leger een Palestijns kind gelooft als het zegt dat het niet met stenen heeft gegooid.”1

Mohammed gaf later toe dat ze dreigden met een lange gevangenisstraf indien hij niet ‘bekende’ dat hij aanwezig was geweest op een protest. Om gevangenschap te vermijden verklaarde hij dat hij van zijn fiets was gevallen. De familie Tamimi zette ondertussen het medische dossier online. Daarin staat: “Kogel in het hoofd, in het lichaam gekomen langs het kaakbeen, afgevuurd door Israëlische soldaten”

Door de ware toedracht van de feiten te verdoezelen, probeert het Israëlische leger om de familie van Ahed Tamimi, die bekend staat al een activistenfamilie, in diskrediet te brengen.

Imagoschade voor Israël

De zaak van Ahed heeft immers wereldwijd belangstelling gekregen, en de maskers van het Israëlische bezettingsregime zijn afgevallen. Zelfs kinderen worden gevangengenomen om de bezetting in stand te houden. Dit bracht Israël al heel wat imagoschade toe. De raid van het Israëlische leger op het dorp van Ahed wordt door de dorpsbewoners van Nabi Saleh dan ook als een wraakactie beschouwd.

Woorden van solidariteit schieten tekort om ons medeleven met Ahed en haar familie te betuigen. De aanhouding van familieleden is een klassieke methode om Palestijnse gevangenen onder druk te zetten. Ze trachten op die manier ervoor te zorgen dat Ahed toch medewerking verleent. Iets wat ze nog steeds trots weigert.

Bij de laatste zitting van haar rechtszaak besliste de rechter dat Aheds rechtszaak zal plaatsvinden achter gesloten deuren, ver weg van internationale media en diplomaten. De volgende zitting is op 11 maart. Er wacht Ahed en haar familie nog een lange weg.

1 Libération, 27 februari 2018

Stuur Ahed je steunboodschap

De PVDA is solidair met de Palestijnse bevolking die strijdt voor haar basisrechten. Ahed Tamimi is hét symbool geworden van de Palestijnse verzetsbeweging en verdient al onze steun.

De PVDA startte een solidariteitscampagne, waarbij ondertussen al bijna 700 mensen een boodschap naar Ahed stuurden.

De internationale verontwaardiging over het lot van Palestijnse minderjarige gevangenen is groot, maar die moet zich vertalen in concrete solidariteit en een golf van protest tegen het bezettingsregime.

Jouw boodschap draagt daartoe bij. Het is voor Ahed, die in een Israëlische militaire gevangenis zit ver weg van familie en vrienden, ook een hart onder de riem.

Stuur nu je boodschap door via www.freeahed.be en deel die op Facebook of Twitter, zodat iedereen jouw verontwaardiging te zien krijgt.

#FreeAhedTamimi
#FreePalestine